سمینار حق دسترسی به اطلاعات و کاربرد آن در جامعه در هرات برگزار شد

به گزارش خبرگزاری وطن24، رسول احسانی، برگزار کننده ورکشاپ در هرات می‌گوید: هدف اساسی این برنامه بیان حق دسترسی به اطلاعات برای خبرنگاران، فعالان جامعه مدنی، کارمندان دولتی و دیگر شهروندان از اداره‌های دولتی می‌باشد.

وی بیان داشت بررسی‌هایی را که دیدبان شفافیت افغانستان در هرات داشته نشان می‌دهد که حق دسترسی به اطلاعات در این ولایت خوب است اما مشکلات خود را هم دارد.

آقای احسانی گفت: آگاهی از حق دسترسی به اطلاعات در اداره‌های دولتی، می‌تواند حساب دهی خوب برای شهروندان کشور باشد.

او ادامه داد دیدبان شفافیت افغانستان در ولایت‌های قندهار، کابل، ننگرها و کاپیسا ورکشاپ‌هایی را در این زمینه برگزار کرده است.

به گفته او، این ورکشاپ در هرات یک روزه بوده که در آن فعالان جامه مدنی و کارمندان اداره‌های دولتی شرکت دارند.

در همین حال سید اشرف سادات، یکی از فعالان جامه مدنی هرات می‌گوید: حق دسترسی به اطلاعات برای رسانه‌ها و فعالان جامه مدنی این ولایت با دشواری‌هایی مواجه بوده و این چالش تا کنون حال نشده است.

این فعال جامه مدنی هرات یادآور شد ادارات عوایداتی در هرات مانند گمرگ، شهرداری و مستوفیت این ولایت هیچ وقت حاضر نیستند به مردم اطلاع رسانی کنند.

آقای سادات تأکید کرد نظر به قانون ادارات دولتی که از دادن اطلاعات به خبرنگاران و مردم خودداری می‌کنند، جرم دانسته می‌شود.

عدم همکاری اداره‌های دولتی در کشور همواره یکی از موانع اصلی برای خبرنگاران و مردم در راستای آگاهی از کارکرد آنان بوده است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.