ساخت یک دستگاه تولید اکسیجن از سوی دانشجویان دانشگاه هرات

گروهی از دانشجویان دانشگاه هرات یک دستگاه تولید اکسجین ساخته و ادعا دارند این دستگاه مطابق با معیارهای وزارت صحت عامه می‌باشد.

به گفته آنان آغاز ساخت این دستگاه از شش ماه پیش شروع شده و ظرفیت تولید 93 درصد اکسجین خالص را دارا است.

ورژن اول این دستگاه چند ماه قبل رونمایی شده بود.

به گزارش خبرگزاری وطن24، عبدالخالق محمدی، یک تن از سازندگان این دستگاه می‌گوید: این دستگاه مطابق با استندردها و معیارهای صحی جهانی است و حالا ورژن دوم آن با هزینه نزدیک به هفتاد الی هشتاد هزار افغانی ساخته شده است.

همچنین همایون محمدی، یک تن دیگر از سازندگان این دستگاه می‌گوید: ریاست صحت عامه هرات این دستگاه را بعد از ساخت چک کرده و 72 ساعت در نزد شان جهت بررسی نگه داشته است.

به بیان وی این دستگاه از سوی صحت عامه تائید شده و با این وجود دانشگاه هرات و ریاست صحت بدون حمایت مالی و تخنیکی، تنها کار آنان را مورد تحسین قرار داده‌اند.

از جانبی هم، فاطمه ذبیحی، یک تن دیگر از اعضای این گروه می‌گوید که در صورت حمایت مالی شود می‌خواهد دستگاه شان را به تولید انبوه برساند و از این طریق چالش‌های ناشی از کمبود دستگاه اکسیجن در کشور را حل کند.

به گفته او ظرفیت این دستگاه بالاست و می‌تواند تا 93 درصد اکسیجن خالص تولید کند.

در همین حال، مسئولان در صحت عامه هرات هم تولید و کارایی این دستگاه را تائید می‌کنند.

آصف کبیر، معاون صحت عامه هرات می‌گوید: دستگاه تولید شده از جانب دانشجویان دانشگاه هرات مود تائید است و می‌تواند کارایی در شفاخانه‌ها داشته باشد.

این درحالی است که قبل از این هم گروه دختران رباتیک هرات یک دستگاه تولید اکسیجن ساخته بود

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.