زنگ خطر تجزیه افغانستان به صدا درآمده

مجلس سنا ضمن تاکید بر حل مشکلات سیاسی میان ارگ و قصر سپیدار می‌گوید که دو تحلیف زنگ خطر تجزیه افغانستان را به صدا در آورده است.

سناتوران در نشست عمومی امروز سه‌شنبه تاکید کردند که رییس جمهور غنی و آقای عبدالله باید اختلافات سیاسی شان را کنار گذاشته و برای تامین صلح در کشور یکجا تمرکز کنند.

محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس می‌گوید، در کنار این‌که بحران ناشی از چالش سیاسی و امنیتی در افغانستان به اوج رسیده، مداخلات خارجی، جنگ، فساد و فقر ناشی از این اختلافات سیاسی در کشور بیداد می‌کند و مردم امیدوار اند که آقای غنی و عبدالله تنها به ارگ و سپیدار فکر نکرده و به افغانستان فکر کنند.

آقای ایزدیار گفت: “تحلیف جداگانه دو تیم انتخاباتی زنگ خطر چندپارچگی و تجزیه افغانستان را به صدار درآورده است و ما مجبوریم صدای اکثریت خاموش را بلند کنیم و از آقای غنی و عبدالله بخواهیم که تصمیم عاقلانه و دور اندیشانه بگیرند؛ زیرا کنار آمدن و گذشت تنها راه بیرون رفت از بحران کنونی در کشور است.”

او هشدار داد، در غیر آن وضعیت از کنترل آقای غنی و عبدالله بیرون شده و زمینه سوء استفاده برای دشمنان مردم افغانستان، مافیا و قدرت طلبان دیگر فراهم خواهد شد و آنگاه ندامت سودی نخواهد داشت.

عبدالرحیم حسنیار دیگر عضو سنا نیز گفت: “عدم ثبات سیاسی افغانستان بر خانواده‌های غنی و عبدالله هیچ اثری نمی‌گذارد و این مردم است که با برگزاری دو مراسم تحلیف خواب از چشمان شان گرفته شده است؛ و اگر این بحران مدیریت نشود نه امریکا، نه روسیه و نه کشورهای همسایه، هیچ کدام به درد مردم نخواهند خورد.”

فضل‌هادی مسلم‌یار رییس مجلس سنا هم گفته است: “پس از انجام مراسم تحلیف چالش انتخابات ختم است و رییس جمهور غنی همانطوری که دیروز وعده داد باید حکومت همه شمولی را تشکیل دهد تا مورد تایید همه جناح‌های سیاسی و مردم افغانستان باشد.”

وی افزود که آقای غنی و داکتر عبدالله باید به موضوعات بزرگ‌تر که صلح است رسیدگی کرده و با حل مشکلات شان به منافع ملی افغانستان بیاندیشند.

سناتوران در مجلس سنا تاکید کردند که سیاسمتداران افغان به ویژه آقای غنی و آقای عبدالله از منافع و قدرت شخصی خود بگذرند و با تفاهم با همدیگر به موفقیت در روند صلح تمرکز کنند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.