زلمی خلیل‌زاد سفرهای تازه‌اش در پیوند با صلح آغاز کرد

فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان سفر تازه اش به کشورهای قطر، پاکستان، افغانستان، ناروی و بلغاریا برای حل مشکلات روند صلح آغاز کرده است.

به نقل از آریانا نیوز، وزارت خارجه امریکا با نشر اعلامیه گفته است که آقای خلیل‌زاد در دوحه و کابل بر حل مشکلات باقی مانده فرا راه گفتگوهای میان افغان ها به ویژه مرحله آخر تبادله زندانیان و کاهش خشونت تاکید خواهد کرد.

در اعلامیه آمده است که آقای خلیل‌زاد در اسلام آباد در پی حمایت پاکستان برای پیشرفت در مذاکرات میان افغان‌ها خواهد بود.

در اسلو و صوفیه نیز به هم‌پیمانان ناتو در مورد روند صلح افغانستان جزییات ارایه خواهد کرد.

اعلامیه می‌افزاید: “تمام جناح ها نسبت به هر زمانی دیگر به آغاز گفتگوهای میان افغان‌ها که کلیدی ترین گام در راستای پایان جنگ 40 ساله افغانستان است، نزدیک شده اند.”

امریکا تاکید کرده است: “گرچه پیشرفت قابل ملاحظه ای در روند تبادله زندانیان صورت گرفته است اما برای حل کامل این مشکل تلاش بیشتر نیاز است.”

تبادله زندانیان از جنجال برانگیزترین موضوع در روند صلح افغانستان بوده است. از میان 5 هزار زندانی که قرار بود از بند حکومت آزاد شوند، حدود 4400 تن آن رها شده اند.

این در حالی است که حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه اعلام کرده است که زندانیان باقی مانده طالبان از سوی حکومت رها نخواهند شد.

آقای اتمر دلیل رها نکردن زندانیان طالب را جنایات جنگی غیر قابل توجیه این گروه و قاچاق عنوان کرده است.

سرپرست وزارت خارجه افغانستان در گفتگو با یک شبکه هندی، موانع سد راه آغاز گفتگوهای میان افغانان را عدم کاهش خشونت ها از سوی طالبان و رهایی زندانیان این گروه می گوید.

وی هر چند رهایی زندانیان باقی مانده طالب را به دلیل جرایم غیر قابل توجه و مخالفت شماری از کشور ها به دور از امکان می داند اما برای حل این مساله از طالبان خواهان فهرست جدید برای رهایی زندانیان دیگری این گروه است.

اما منابع نزدیک به طالبان موقف گروه طالبان را بر مبنای توافقنامه صلح با امریکا گفته و آن را غیر قابل تغییر می دانند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.