زلزله هرات 96 هزار کودک را متاثر ساخته؛ یونیسف خواستار حمایت جدی از کودکان زلزله‌زده هرات شد

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با نشر اعلامیه‌ای می‌گوید در زمین‌لرزه‌های متعدد هرات دست‌کم 96 هزار کودک را به شدت متاثر ساخته و نیاز به حمایت جدی دارند.

این سازمان اعلان کرده که با گذشت سه ماه از زمین لرزه پر قدرت هرات همچنان تاثیرات منفی آن بر روی خانواده‌های آسیب دیده وجود دارد و بسیاری از آنان در سرمای شدید در زیر خیمه‌ها به سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونسیف) در گزارش که روز (دوشنبه، 25 جدی) به نشر رسانده؛ گفته با شرایطی که کودکان و خانواده‌های زلزله‌زده به سر می‌برند نیازمند حمایت جدی و ارائه خدمات مناسب دارند.

در این اعلامیه یونیسف خواستار حمایت بیشتر برای رسیدگی به وضعیت این کودکان شده است.

فران اکیزا، نماینده یونیسف در افغانستان گفت: «حتی ۱۰۰ روز پس از زلزله در غرب افغانستان که خانواده‌ها مطلقاً همه چیز را از دست دادند، فضای این روستاها مملو از درد و رنج است. کودکان هنوز در تلاش هستند تا با فقدان و آسیب‌های روحی کنار بیایند».

به گفته وی، مدارس و مراکز درمانی که کودکان به آن‌ها وابسته‌اند، آسیب دیده یا به‌طور کامل تخریب شده‌اند.

اکیزا افزوده که در زمستان جاری کودکان و خانواده‌ها در شرایط خطرناکی زندگی می‌کنند و هیچ راهی برای گرم‌کردن سرپناه‌های موقت خود ندارند.

به گفته صندوق حمایت ملل متحد، خانواده‌هایی که معیشت و محصولات خود را از دست داده‌اند، در معرض خطر گرسنگی و سوءتغذیه نیز قرار دارند.

با این حال، خانواده‌های آسیب دیده از زلزله هم گفته‌اند در حال حاضر هیچ سرپناهی ندارند و اکثریت‌شان در زیر خیمه شب سرد را روز می‌کنند.

آنان همچنین گفته‌اند با آمدن زلزله تمام دارایی‌شان نابود شده و کودکان‌شان در این سرما، به بیماری‌های فصلی دچار شدند.

این خانواده‌ها در حال حاضر خواستار حمایت و کمک‌رسانی فوری شدند.

براساس گزارش سازمان ملل متحد، در پی زمین‌لرز‌ه پیاپی هرات یک هزار و ۵۰۰ تن جان باختند و بیش از ۱۱ هزار تن دیگر زخمی شدند.

اداره توسعه‌ای سازمان ملل متحد گفته است که این رویداد طبیعی به ۲.۲ میلیون تن آسیب رسانده، طوری که حدود هشت‌ هزار و ۵۰۰ منزل مسکونی با خاک یکسان شده و بیش از ۱۷ هزار منزل مسکونی دیگر آسیب دیده است.

از سویی هم، والی هرات در برنامه تحویل دهی‌ خانه‌ها برای مردم زلزله زده هرات از سازمان ملل انتقاد کرده و گفته آنچنان که از سوی آنان کمک رسانی باید می‌شد؛ نشده است و این کمک‌ها هدف‌مندانه نبوده است.

او افزود بیشتر این کمک‌ها خیمه و اقلام غذایی و غیر غذایی بوده که در مدت زمان کم مشکلات مردم را رفع می‌کند اما انتظار مردم حرکت بنیادی برای زلزله‌زدگان هرات از سوی این سازمان بود.

 

 

منبع خبرگزاری وطن
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.