روند جمع‌آوری تکدی‌گران (گدایان) در غور آغاز شد

مسئولان محلی در ولایت غور از ایجاد کمیته برای جمع‌آوری و تفکیک تکدی‌گران خبر داده و گفته‌اند روز گذشته (دوشنبه، 29 جوزا) گام نخست این کمیته در شهر فیروزکوه آغاز گردیده است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، مولوی محمدنصیر مهاجر، رئیس جمعیت هلال احمر و رئیس کمیته جمع آوری متکدیان در غور گفت هدف از این اقدام شناخت افراد مستحق و تفکیک آنان از افراد فریب‌کار است.

او بیان کرد که دولت به تصمیم‌اش جدی است و برای این امر کمیته‌ای را تشکیل داده است.

به گفته وی، این کمیته شامل ریاست هلال احمر، فرماندهی امنیه، ریاست کار و امور اجتماعی، شهرداری، صحت‌عامه و حج و اوقاف این ولایت می‌باشد.

مولوی علاوالدین لبیب، نماینده فرماندهی امنیه غور گفت: «کمیته تشکیل شده برای شناسایی متکدیان است و این روند تا پاک سازی تمام متکدیان از داخل فیروزکوه ادامه دارد».

یکی از این متکدی‌گران فضل‌الحق نام دارد و نفقه 9 نفر از خانواده‌ای خود را از راه تکدی‌گری بدست می‌آورد.

او می‌گوید: «من خانه به خانه می‌روم تا برای فامیل خود لقمه نانی را پیدا کنم، هیچ کس خوش ندارد گدای کند و پیش هرکس گردن کج کند».

این فرد سال خورده که 60 ساله است، گفته که از روی ناداری و ناچاری دست به گدای میزند.

وی بیان کرد او تنها فرد نان‌آور خانه است و برای سیر کردن 9 نفر از خانواده‌اش دست به این کار می‌زند.

فضل‌احمد از حکومت امارت اسلامی می‌‍خواهد تا برای‌شان کمک کنند.

این در حالی است که به دلیل شرایط بد اقتصادی در افغانستان تکدی‌گران نه تنها در ولایت غور بلکه در تمامی ولایت‌ها در حال افزایش است.

با این حال، برخی هم از این طریق برای درآمد و سود، گروهای جعلی تکدی‌گری را تشکیل می‌دهند و از طریق‌های مختلف از کودکان سو استفاده می‌کنند.

این روند در زمان جمهوریت به صورت مشهودی دیده می‌شد.

به همین منظور رهبر امارت اسلامی فرمان جمع‌آوری تکدی‌گران را در تمام افغانستان صادر کرده است.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.