روستاهای ویران شده زنده‌جان هرات؛ همه‌چیز حکایت از یک فاجعه‌ی بزرگ دارد

در زنده‌جان هرات فاجعه‌ی به مقیاس بسیار بالا رخ داده است. برخلاف آن‌چه از دیروز در فضای مجازی در حال انتشار است.

برخی قریه‌ها به صورت کامل ویران شده و کسانی که بی‌خانمان در لابلای آوارها سرگردانند. تیم‌های صحی در حال کارند و عملیات نجات از سوی نیروهای امارت اسلامی و در همکاری با مردم به شدت جریان دارد.

روستای نایب رفیع از مربوطات ولسوالی زنده‌جان به‌گونه‌ی کامل تخریب شده است. خانه روی خانه افتاده و همه چیز از بین رفته است. در این روستا دست‌کم 350 فامیل زندگی می‌کردند؛ جمعیت تقریبا 1500 تن که حالا فقط بزرگ‌سالان آن‌هم تعدادی اندکی تن سالم به دربردند.

یک روز بعد از زلزله‌ در این منطقه همه‌چیز حکایت از یک فاجعه‌ی عظیم دارد. سراسیمگی عجیب در میان مردم حاکم است و هرکسی به هر طریقی در تلاش نجات فردی از زیر آوارهای عظیم این زلزله است.

زنان و کودکان بیشترین قربانیان این حادثه هستند. مردم محل می‌گویند که تقریبا 200 الی 250 تن در این روستا آنهم کسانی که به سفر بودند و یا سر زمین‌ها سالم مانده‌اند بقیه تقریبا همه کشته و زخمی شده‌اند.

در میانه‌ای این همه ویرانی، بازهم این مردم هرات و همبستگی جمعی است که نگذاشته زلزله‌زدگان تنها بمانند. در سایه‌ای نبود هیچ نهاد خارجی برای کمک این مردم است که دوشادوش هم در حال کارند. برای کمک‌رسانی و یا هم همکاری با نیروهای امنیتی و صحی جهت نجات افراد از زیر آوار.

روستاهای دیگر هم مشابه نایب رفیع است. در روستای کشکک هم ویرانی بلند است. این روستا که مسیر سخت‌گذرتری هم دارد کامل ویران شده است.

قبرهای دسته جمعی برای دفن قربانیان حُفر شده و به صورت دسته‌جمعی دفن می‌شوند. در این منطقه هم تا کنون اکثریت از زیر خاک بیرون کشیده شده اما آمار کشته شدگان بالاست. مسئولان می‌گویند تا کنون 270 تن کشته شده‌اند.

10  روستای دیگر در زنده‌جان هرات هم این‌گونه آسیب دیده‌اند اما تیم وطن24 فرصت حضور در آن مناطق را پیدا نکرد.

در هر حال، هرات در شوک بزرگ قرار گرفته فاجعه‌ی عظیمی رخ داده است.

به‌رغم بی‌توجهی نهادهای جهانی، این مردم است که در کنار هم هستد. اجسادی که از زیر آوار کشیده می‌شوند روی دوش مردم انتقال می‌شوند و در حال حاضر هزاران تن به سمت زنده‌جان برای کمک‌رسانی در حال حرکت هستند.

هرچه است فاجعه هرات بیشتر از چیزی است که گزارش می‌شود. روستاهای بزرگ زنده‌جان حالا ویرانه‌ی بیش نیست و غم بزرگی که در دل مردم این ولایت گذاشته است.

منبع خبرگزاری وطن
توسط عبدالله اخلاقی
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.