روایت‌ بازماندگان زلزله مرگبار هرات؛ «کودک دو ماهه‌ام زیر آور شد»

حدود دو هفته قبل زمین‌لرزه قدرتمند با بزرگی 6.3 هرات را تکان داد که در نتیجه آن صدها تن از باشندگان این ولایت بی‌خانمان شدند.
بیم و ترس این رویداد باعث شده تا هنوز هم شماری از مردم هرات شب و روز شان در فضایی باز سپری کنند.
خبرگزاری وطن 24 با شماری از بازماندگان این رویداد فاجعه‌بار صحبت کرده که روایت‌‌های دردناک و غم‌انگیزی از اولین روز زلزله در ولسوالی زنده‌جان هرات دارند.
زنده‌جان مرکز اولین زلزله مرگبار هرات بود که در آن حدود 20 روستا تخریب شده است.
دسته‌گل، باشنده روستای نائب رفیع از مربوطات ولسوالی زنده‌جان هرات می‌باشد که همراه با دو کودک خوردسالش از زمین‌لرزه نجات یافتند.
او در حال‌ حاضر همراه با دیگر زخمیان زلزله‌ در شفاخانه حوزوی هرات، در مرکز این ولایت به سر می‌برد.
می‌گوید: «من و دو کودک خورد‌ سال‌ام در بیرون از خانه نشسته بودیم که ساعت یازده پیش از چاشت زلزله، زمین را تکان داد. ما از خانه دور شدیم ولی کودک دوماهه من که به گهواره داخل خانه خواب بود، زیر آور شد و نتوانستم او را نجات بدهم».
عبدالمجید پسر نسبتا جوان، یکی از دیگر از این بازماندگان است که در یک خیمه همراه با دسته‌گل شب و روز‌‌اش را سپری می‌کند.
او چشم دیدش را از اولین زلزله در ولسوالی زنده‌جان چنین تعریف می‌کند:« پیش از زمین‌لرزه من با سه برادرم در خانه بودیم. وقتی که زلزله شد، من به سختی فرار کردم اما دو برادرم نتوانستند از خانه بیرون شوند. وقتی تیم‌های نجات آمد، جسد بی‌جان دو برادرم را از زیر خرابه‌ها بیرون کشید».
مریم‌(نام مستعار) خانم کهن‌سال هم یکی از بازماندگان اولین زلزله مرگبار هرات می‌باشد که همراه با دو زخمی از اعضای خانواده‌اش در شفاخانه حوزوی هرات می‌باشد.
می‌گوید که از خانواده ما چها نفر در یک روز در زلزله جان باخته‌اند.
این حالی‌است که سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرده که زمین لرزه‌هایی مرگبار هرات در غرب کشور جان حدود ۱۳۰۰ تن را در این ولایت گرفته است.
این سازمان تایید کرده که ۹۰ درصد از قربانیان زلزله هفتم ماه اکتبر(15 میزان) هرات را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

منبع خبرگزاری وطن24
توسط مراد یوسفی
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.