‌رهیاب، ادیب بزرگ هرات در گذشت

پروفیسور محمد ناصر رهیاب، استاد دانشگاه، شاعر، نویسنده و شخصیت بزرگ هرات بامداد امروز (یک‌شنبه، 8 دلو) در گذشت و دار فانی را وداع گفت.

در شبکه‌های اجتماعی، در ارتباط درگذشت استاد رهیاب، پیام‌های گسترده تسلیت منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، پروفیسور محمدناصر رهیاب، پژوهشگر و ادیب و نویسنده هرات در سال 1333 در ولسوالی غوریان هرات چشم به دنیا گشود.

پروفیسور رهیاب، دروس ابتدایی خود در هرات به اتمام و دوره تحصیلات عالی خود تا مقطع فوق لیسانس در کابل به اتمام رسانده است.

ایشان بعد از تحصیلات خود به عنوان پژوهشگر، ادیب، شاعر و نویسنده توانا در هرات ادامه داده و در بخش‌های مختلف مصدر خدمت برای مردم بوده است.

پروفیسور محمد ناصر رهیاب، پژوهش‌های بسیار زیادی در کارنامه‌ی خود دارند، سپیده‌‌دم داستان‌نویسی در افغانستان، سبک‌ و‌ سبک‌شناسی، گره‌ به باد مزن؛ شعر هنر زبانی زیبا، نقد ادبی و صدها مقاله‌ی پژوهشی دیگر بخشی از کارنامه‌ی ادبی این نویسنده ارزشمند هرات ثبت شده است.

پروفیسور ره‌یاب به عنوان سرمحقق در اکادمی علوم و مدیر مسوول مجله‌ی پژوهشی خراسان بود. ایشان از سال ۱۳۶۸ به مدت سی‌سال سمت استاد در دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه هرات را داشتند و بیش‌ از پنج سال در معاونیت علمی دانشگاه هرات کارکردند.

ایشان پس از تقاعد قریب به پنج سال رییس دانشگاه غالب بودند و از سال ۱۳۷۶ تا کنون عضو برجسته‌ی هیأت رییسه‌ی انجمن ادبی هرات بودند.

پروفیسور محمدناصر رهیاب از سال ۱۳۶۸ که به عنوان استاد از اکادمی علوم کابل به دانشگاه هرات آمد، تا کنون به رغم تحمل سختی‌ها و دشواری‌های فراوان هرات را ترک نکرد.

ایشان بامداد امروز با سابقه علمی و پژوهشگری پر بار دار فانی را وداع گفت.

منبع خبرگزاری وطن
توسط روح‌الله حیدری
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.