دشمن برادری و رابطه محکم سیاسی ملت‌های افغانستان و ایران را نشانه گرفته

کارشناسان فرهنگی در هرات بر این باورند که تلاش‌ها برای متشنج کردن اوضاع افغانستان با انواع دسیسه‌ها، از سوی آمریکا و غرب در حال جریان است و این مساله هوشیاری مردم افغانستان و ایران را می‌طلبد.

این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که اخیرا برخی کلیپ‌های بدون وقفه در فضای مجازی منتشر شده و در آن بدرفتاری نیروها و مردم ایران با مهاجرین افغانستان را نشان می‌دهد.

از سویی‌هم، گروهی روز گذشته تظاهرات خشونت‌آمیزی را در مقابل سرکنسولگری ایران در هرات داشته و با آتش زدن دروازه ورودی و شکستن دوربین‌های امنیتی این مرکز دیبلماتیک دولت ایران را متهم به بدرفتاری با مهاجران افغانستان کردند.

مساله‌ای که مسئولان ایران آن را رد کرده و توطئه‌‌ای برای تیره ساختن روابط ایران و افغانستان عنوان کردند.

سید عبدالله نایاب، فعال فرهنگی در هرات به خبرگزاری وطن24 گفت که دست آمریکا و غرب برای ایجاد شکاف میان دو ملت ایران و افغانستان در جریان است و آن‌ها بعد از شکست خفت‌بارشان از افغانستان دست به این‌گونه اقدامات می‌زنند.

به گفته‌ آقای نایاب امیدواری بر این است که دو کشور در فضای برادری این قضیه را حل کنند.

همچنین داکتر هادی افشار، استاد دانشگاه می‌گوید که حرکت دیروز برخی افراد در مقابل سرکنسولگری ایران در هرات نشان دهنده “بی‌خردی” و عدم درنظر گرفتن روابط نیک میان دوکشور افغانستان و ایران است.

به گفته او نباید اجازه داده می‌شد که این چنین اتفاق رخ دهد و کار به این جا برسد.

وی علاوه کرد بر حسب افزایش مهاجران افغانستان به کشور ایران یقینا امکان برخی برخوردهای نادرست از سوی شماری افراد ناشایست وجود دارد ولی این دلیل بر یورش بردن به یک مرکز سیاسی آن کشور در افغانستان نیست بلکه وظیفه مسئولان حکومتی است تا از مجراهای دیبلماتیک آن را حل کنند.

از جانبی‌هم، مسئولان محلی هرات هم تظاهرات دیروز را کار شماری از افراد خودسر خوانده و افزوده‌اند که نیروهای امنیتی این تجمع را در همان لحظات آغاز برهم زدند.

مولوی نعیم‌الحق حقانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات در تویتی گفته در حادثه دیروز هیچ مورد خاصی رخ نداده است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.