در انتخابات پارلمانی 97 از نامزدان زن درخواست‌های غیر اخلاقی شده است

به گزارش خبرگزاری وطن24، این تحقیق پس از انجام مصاحبه‌های جداگانه با 221 نامزد انتخابات پارلمانی زن و مرد در 34 ولایت افغانستان به نشر رسیده است.

نشر گزارش نهایی شبکه زنان افغان درمورد خشونت‌ها علیه زنان، به مشکلاتی جدی اشاره کرده که زنان در انتخابات پارلمانی سال 97 با آن روبرو بوده‌اند.

حلیمه سلیمی رییس شبکه زنان افغان در ولایت هرات درهمایشی با حضور نهادهای حامی حقوق زنان،  خواست‌های نامشروع از نامزدان پارلمانی، شخصیت کشی نامزدان زن، عدم حمایت خانواده‌ها از نامزد شدن زنان در انتخابات پارلمانی را از جمله مشکلاتی عنوان می‌کند که فراروی نامزدان زن در انتخابات پارلمانی پیش رو در افغانستان وجود داشته است.

او همچنین می‌گوید این خواست‌های نامشروع از زنان، از طرف احزاب سیاسی، کارمندان ارشد کمیسیون مستقل انتخابات، نیروهای امنیتی و سیاسیونی که در دولت نفوذ دارند صورت گرفته است.

رییس شبکه زنان افغان در ولایت هرات همچنین خبر می‌دهد با وجود اعلام حمایت دولت و جامعه جهانی برای نامزد شدن زنان در انتخابات‌های گذشته؛ دیده شده که خشونت‌های زمان انتخابات علیه زنان زیاد بوده است.

خانم سلیمی خواهان این که است که دولت و جامعه جهانی راه کارهای مشخصی را برای حمایت از زنان داشته باشند تا فضای امن برای زنان درانتخابات های بعدی فراهم شود.

 

ترس از حضور زنان در میدان سیاست و اجتماع

این قضیه نگرانی‌هایی را برای فعالین حقوق زن در ولایت هرات به میان آورده است.

لینا شفق از فعالین حقوق زن در ولایت هرات می‌گوید: “این موضوع ناشی ازفرهنگ حاکم در جامعه و ترس از حضور زنان در میدان سیاست است.”

این فعال حقوق زن باور به این دارد کسانی که از حضور زنان در سیاست هراس دارند، با روش‌های مختلف از جمله آزار واذیت زنان، تهدید، اهانت و توهین درتلاش هستند تا مانع حضور زنان در میدان سیاست و اجتماع شوند.

برخی دیگر از فعالین حقوق زنان با آنکه خشونت‌های انتخاباتی در انتخابات پارلمانی 97 را رد نمی‌کنند اما این تحقیق را همه جانبه نمی‌دانند.

مرضیه رحمانی از فعالان حقوق زنان به این باور است که تحقیق انجام شده باید مشخص سازد که تقاضاهای نامشروع از طرف چه فرد و به چه نامزدی شده است.

اومی‌گوید در صورتی که شفاف سازی نشود، پیگیری این تحقیق از طرف دولت سخت و دشوار خواهد بود.

درهمین حال مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی در هرات می‌گویند خشونت‌های مبتنی بر جنسیت را در اداره‌شان در انتخابات پارلمانی 97 به ثبت رسانده‌اند.

اما تاکید شان این است که شکایتی از زنان به ثبت نرسیده که بر مبنای خواست‌های نامشروع باشد.

فاطمه باقری، کمیشنر کمیسیون شکایات انتخابتی در ولایت هرات خشونت‌های انتخاباتی علیه نامزدان زن در انتخابات پارلمانی را ناشی از خشونت‌های کلی می‌داند که بر زنان در افغانستان حاکم است.

این کمیشنر کمیسیون شکایات انتخاباتی در هرات می‌گوید آنان مواردی از خشونت همچون تهدید را داشته‌اند ولی اندک بوده است.

پیش از این هم روند اجتماعی عدالت افغانستان ادعا کرد که دو تن از کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات، از یک نامزد زن در انتخابات پارلمانی، به خاطر راه یافتن به پارلمان تقاضای نا مشروع کرده است.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.