خشونت کلی علیه خبرنگاران در 2019 کمتر بوده اما بانوان خبرنگار بیشتر آسیب دیدند

این کمیته در گزارش سالانه خود گفته خشونت‌های کلی علیه خبرنگاران کشور در سال 2019 با 13 درصد کاهش روبرو بوده اما زنان خبرنگار در این سال بیشتر مورد خشونت قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، عاطفه غفوری، مسئول کمیته دادخواهی زنان خبرنگار در کمیته مصئونیت خبرنگاران هرات می‌گوید در سال 2018 خشونت‌های رخ داده علیه خبرنگاران زن به 11 مورد می‌رسید ولی این آمار در سال 2019 به 18 مورد رسید.

وی تاکید کرد که این خشونت‌ها شامل مجروحیت، توهین و اخراج از رسانه‌ها بوده که برای این نهاد نگران کننده می‌باشد.

در همین حال همایون نظری، رئیس کمیته مصئونیت و امنیت خبرنگاران هرات در نشست سالانه این نهاد، به کاهش کلی 13 درصدی علیه خبرنگاران در کشور اشاره کرد.

وی گفت در سال 2018 میلادی، 17 مورد قتل خبرنگاران در افغانستان به وقوع پیوست اما در سال 2019 این آمار به پنج مورد کاهش یافت.

بنا بر گزارش کمیته مصئونیت خبرنگاران، قضایای خشونت در سال 2019 شامل قتل، لت و کوب، مجروحیت، تهدید و اخراج غیرقانونی بوده است.

بیشتر خشونت‌ها در سال 2019 از سوی گروه‌های مخالف مسلح دولت، زورگویان و مدیران رسانه‌ها رخ داده است.

نظری همچنین در مورد قضایای خشونت علیه خبرنگاران در غرب کشور صحبت کرده و بیان داشت که طی یک سال اخیر 50 درصد کاهش خشونت در این بخش کشور رونما شده است.

وی ادامه داد که این خشونت‌ها هیچ یک منجر به قتل و مجروحیت شدید نشده و صرفا شامل بد رفتاری زورمندان و یا برخی نهادهای رسمی با خبرنگاران بوده.

آمار کمیته مصئونیت خبرنگاران در هرات نشان می‌دهد که هفت مورد از 9 مورد خشونت غرب کشور علیه خبرنگاران در هرات رخ داده، یک مورد در هرات و یک مورد هم در فراه.

مسئول این کمیته اشاره کرد که با وجود کاهش خشونت‌ها علیه خبرنگاران، هنوز هم این نهاد نگران چالش‌های امنیتی فرا روی کار رسانه‌ای است.

با این وجود، او دلیل کاهش خشونت‌ها را آغاز روند گفتگوهای صلح، تضعیف داعش، دادخواهی‌های کمیته مصئونیت خبرنگاران و دیگر نهادهای پشتیبان خبرنگاران، تعهد حکومت وحدت ملی در حفظ امنیت این قشر عنوان کرد.

نظری افزود حکومت هم با وجود تعهداتی که با جامعه خبرنگاری و نهادهای حامی آنان داشته، اما هنوز حساسیت چندانی در قبال پرونده‌های خشونت علیه خبرنگاران نشان نمی‌دهد و پیگیر آنها نیست.

در همین حال شیما وفا، یک تن از خبرنگاران زن در هرات می‌گوید وی به عنوان بانویی که چند سال در این عرصه کار کرده با خشونت مواجه نشده است.

او گفته بانوان خبرنگار باید از رسوم، فرهنگ و اعتقادات مردم در جامعه آگاهی داشته باشند و مطابق آن حرفه خود را پیش ببرند.

وی یادآور شد که اگر بانوان خبرنگار حساسیت‌های جامعه خود را در نظر بگیرند، کمتر با مشکل روبرو خواهند شد.

مرتضی محمدی، یک تن دیگر از خبرنگاران هرات هم، کاهش خشونت علیه خبرنگاران کشور را امیدوار کننده خواند.

او هرچند این آمار را سر آغازی برای بهبود کار رسانه‌ای در کشور خواند اما از حکومت خواست که بیش از این پیگیر پرونده‌های خشونت علیه خبرنگاران باشد.

با این حال مسئولان اداره محلی هرات می‌گویند کمیته مشترک امنیت و مصئونیت جهت رسیدگی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران در این ولایت وجود دارد که به خوبی تمامی پرونده‌ها را دنبال می‌کند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید اگر خبرنگاری مورد خشونت قرار گرفته و این قضیه را در کمیته امنیت و مصئونیت خبرنگاران به ثبت نرسانده، حکومت مقصر نیست.

او تاکید کرد که اداره محلی هرات به ویژه در برابر قضایای خشونت علیه زنان پیگیر است و تمامی دغدغه‌ها و تهدیدهایی که علیه این حرفه وجود دارد را از مجاری قانونی دنبال می‌کند.

خبرنگاری و کار رسانه‌ای در افغانستان یکی از مشاغل پر دغدغه و پرخطر محسوب می‌شود.

در چند سال گذشته با وجود تلاش‌های نهادهای حامی خبرنگاران و تعهد حکومت، هنوز هم این حرفه در کشور با تهدیدهای فراوان روبرو می‌باشد.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.