خشونت و جنگ بدترین رویکرد برای امتیازگیری طالبان از پورسه صلح است

ارگ ریاست جمهوری گفته که این حملۀ تروریستی بیانگر آن است که طالبان هنوز هم به خشونت و تداوم جنگ پافشاری دارند.

آقای غنی گفته که توسل به ادامه خشونت و کشتن مردم برای بدست آوردن امتیاز در مذاکرات، بدترین رویکردی است که با تاسف گروه طالبان آن را اختیار کرده اند.

او یکبار دیگر بالای گروه طالبان صدا کرده که از جنگ و افغان کشی دست بکشند و ندای صلح دولت و مردم افغانستان و جامعه جهانی را برای ختم جنگ و برقراری صلح بپذیرند.

وی افزود که تشدید خشونت و جنگ، پیشرفت در روند صلح را آسیب می رساند.

همچنین، شورای عالی مصالحه ملی در واکنش به این حمله نیز گفته که هدف قراردادن غیرنظامیان و تأسیسات عامه، هیچ توجیهی ندارد.

طرف‌ها باید به جان و مال غیرنظامیان وقع گذاشته و از کشتار و خون‌ریزی بیشتر بپرهزیند.

این شورا، انجام چنین حملات را خلاف تعهدات در راستای شروع مذاکرات، کاهش خشونت و برقراری صلح خوانده و گفته که تشدید جنگ و خشونت‌، مذاکرات پیش‌رو را تحت شعاع قرار داده و روند صلح را آسیب می‌زند.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان نیز در زمینه واکنش نشان داده است.

آقای خلیلزاد در تویتر خود نوشته که حمله طالبان در سمنگان مخالف تعهد این گروه برای کاهش خشونت جهت رسیدن به آتش بس دائمی و آغاز مذاکرات بین افغان‌هاست.

او گفته که خشونت در روزها و هفته‌های اخیر افزایش یافته و بدون هیچ دلیلی افغان‌های زیادی کشته می‌شوند.

همچنین، ماموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو در افغانستان هم در حساب تویترش نوشته که حمله سمنگان و کشتار افراد ملکی قابل توجیه نیست و دوام خشونت از سوی طالبان، یگانه فرصت به میان آمدهٔ صلح را به مخاطره می‌اندازد.

این در حالی است که طالبان مسوولیت حمله سمنگان را بر دوش گرفته است. این گروه در توافقنامه صلح با امریکا تعهد کرده که حملات بزرگی را در شهرها انجام نمی‌دهد؛ اما دیده می‌شود که به تعهد خود پابند نیست.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.