حذف کشت کوکنار باعث رشد 23 درصدی کشت گندم در فراه شد

مسئولان ریاست زراعت در ولایت فراه گفته‌اند به دلیل کاهش کشت کوکنار در این ولایت، کشت گندم 23 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، مولوی نورالدین انس، رئیس زراعت و مالداری ولایت فراه گفت با اینکه موج سرما در سال گذشته تاثیرات منفی بر کشت گندم گذاشته است اما با این حال ساحات کشت گندم در این ولایت 23 درصد افزایش یافته است.

وی علت افزایش کشت و برداشت گندم را کاهش و ممنوع شدن کشت کوکنار دانسته است.

آقای انس تصریح کرد که در سال گذشته در این ولایت ساحات زیر کشت گندم در حدود 61 هزار هکتار بود و دست‌کم 123 هزار تُن گندم بدست آمده بود.

اما به گفته وی، امسال ساحات زیر کشت گندم در این ولایت به 80 هزار هکتار زمین رسیده و برآورد شده که به مقدار 200 هزار تُن گندم حاصلات بدست آید.

رئیس زراعت ولایت فراه در ادامه می‌گوید دلیل دیگر رشد کشت گندم، طرح بدیل کشت کوکنار از سوی این ریاست بوده است.

این اداره با همکاری موسسات 1180 تُن بذر گندم همراه با مواد شیمیایی لازم را برای 23500 کشاورز توزیع کرده است.

در همین حال، او از کمبودی آب ابراز نگرانی کرد و گفت خشک‌سالی به وجود آمده به هیچ آمده جبران پذیر نیست و در این راستا باید بند بخش آباد تکمیل و فعال سازی شود.

با این حال، کشاورزان ولایت فراه در مورد خشک‌سالی گفته‌اند که چالش‌های زیادی سد راه آنان به وجود آورده و ای از این ناحیه ضربه‌های اقتصادی زیادی متقبل شدند.

این در حالی است که سطح آبی در ولایت فراه نسبت به سال‌های گذشته به شدت پایین آمده است.

مردم این ولایت می‌گویند درگذشته به کندن 20 متر چاه به آب می‌رسیدند اما امسال در برخی نواحی تا 100 متر هم به آب نمی‌رسند.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.