توافقات مهمی با ترکمنستان شد/برای تاپ و تاپی منتظر بقیه نمی‌مانیم

حنیف اتمر، وزیر امور خارجه در یک نشست خبری در هرات گفت به زودی کار عملی پروژه تاپی در داخل خاک افغانستان آغاز می‌شود.

قابل ذکر است که روز گذشته وزیرخارجه ترکمنستان با یک هیئت بلند پایه این کشور به هرات سفر کرده و با مقامات بلندپایه افغانستان دیدار کرد.

به گزارش وطن24، محمد حنیف اتمر، وزیرخارجه کشور در سفرش به هرات می‌گوید: در دو روز گذشته با وزیرخارجه ترکمنستان در مورد هشت پروژه مهم از جمله تاپی صحبت شده است.

وی بیان داشت صحبت‌ها با وزیرخارجه ترکمنستان بسیار سازنده بوده که به نفع هر دو کشور می‌‌‌‌باشد.

او یادآور شد به زودی کار پروژه تاپی در داخل خاک افغانستان شروع خواهد شد و این نوید خوبی برای مردم افغانستان به ویژه هرات می‌‌‌باشد.

آقای اتمر افزود دولت تلاش دارد که به زودی گاز به هرات برسد و منتظر کشور پاکستان نمی‌ماند.

او اطمینان داد که این پروژه خیالی نبوده و از نگاه اقتصادی برای افغانستان منفعت زیادی خواهد داشت.

وی در ادامه افزود انتقال برق از کشور ترکمنستان به افغانستان و سپس به پاکستان پیشرفت‌های زیادی داشته است.

به گفته اتمر، روی انتقال برق گفتگوهای خوبی صورت گرفته و قرار است که به زودی کار عملی آن در داخل خاک افغانستان شروع شود.

وی علاوه کرد که با تکمیل کردن زیرساخت‌های انتقال برق به افغانستان توزیع برق عملا به مردم افغانستان آغاز می‌‌شود و در این مسیر منتظر بقیه نخواهند ماند.

در همین حال هارون چخانسوری، وزیرمعادن و پطرولیم کشور هم در این نشست خبری می‌گوید: پیشرفت‌های خوبی در مورد پروژه تاپی شده و کار از نظر حقوقی، مالی و اجتماعی تکمیل شده است.

او تأکید کرد تیم‌های تخنیکی شدیدا کار می‌کنند تا دو یا سه ماه آینده تاریخ شروع کار این پروژه را در داخل افغانستان تعیین کنند.

آقای چخانسوری علاوه کرد در ابتداء از گاز وارداتی ترکمنستان، هرات و پارک‌های صنعتی و ولایت‌های همجوار این ولایت مستفید خواهند شد.

وزیرمعادن و پطرولیم یادآور شد دلیل به تأخیر انداختن پروژه تاپی از جانب ترکمنستان بوده و مشکلی از جانب افغانستان وجود نداشت.

در گفتگوهای دو روزه میان دو طرف علاوه بر پروژه تاپی و انتقال برق به افغانستان در مورد سنگ مرمر، تحصیل جوانان کشورمان در ترکمنستان، صلح و امنیت و خط راه آهن صحبت شده است.

سه سال پیش با افتتاح پروژه تاپی در هرات شهروندان کشور به ویژه باشندگان هرات امیدوار شدند که با شروع این پروژه در داخل افغانستان زمینه کار برای شان فراهم می‌شود.

اما با گذشت چند سال از این پروژه مردم کشور ناامید شده و افتتاح این چنین پروژه‌‎ها را خیالی می‌دانند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.