«تشکیل، بودجه و امنیت» سه نیاز اساسی معارف هرات است

روح الله ازهد رئیس معارف هرات در گفتگوی اختصاصی به خبرگزاری وطن24 می‌گوید: “سه نیاز درشت و مهم معارف هرات در بخش‌های تشکیل، بودجه و امنیت است.”
وی افزود اگر این مشکلات اساسی، رفع نشود معارف هرات پیشرفت و کیفیت آنچنانی نخواهد داشت.
آقای ازهد علاوه کرد در سال جاری معارف هرات با کمبود 5’5 هزار تشکیل معلم دچار بود که در حدود 5’2 هزار این تشکیلات با معلمان حق‌الزحمه پُر شده و متباقی این کمبودی‌ها با اضافه شدن تایم‌ها به گونه‌ای جبران شده است.

رئیس معارف هرات با اینکه مشخص نمی‌کند که چقدر تشکیل در سال پیشرو از مرکز به معارف این ولایت افزوده می‌شود اما می‌گوید: “تا جایی که ما می‌دانیم تشکیل سال آینده با سال گذشته تعلیمی فرق چندان نخواهد داشت.”
وی همچنان مشکل دیگر فرراه معارف هرات را کمبود بودجه عنوان می‌کند.

او می‌گوید: “بودجه‌ای که برای معارف در نظر گرفته می‌شود نسبت به دیگر ادارت کم نیست اما با توجه به حجم کار در معارف این بودجه کم است.”

به گفته آقای ازهد در گذشته مؤسسات بین‌المللی معارف را کمک می‌کرد اما در این اواخر این کمک‌ها نیز کاهش یافته است.

رئیس معارف هرات در بخش از این گفتگو از ناامنی نیز شکایت کرد.

او افزود ناامنی‌ها در مسیر راه‌ها و برخی مناطق دوردست باعث می‌شود که از روند معارف نظارت درست صورت نگیرد و این معضل بر پیکر معارف آسیب زده است.
در ادامه فرد نخست معارف هرات از مسئولان مرکزی، تجار، علما و اقشار مختلف مردم خواست که دست معارف را بگیرند چون معارفِ یک جامعه تضمین کننده فردای خوب و یا بد یک جامعه است.

گفتنی است که چالش‌های مطرح شده در این گزارش بارها توسط مسئولان معارف هرات و مردم این ولایت بیان شده اما تا کنون اقدامات قابل ملاحظه‌ای در راستای حل این چالش‌ها از سوی دولت دیده نشده است.

در هرات نزدیک به یک میلیون متعلم زیر پوشش معارف مشغول درس هستند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.