تحقیقات یک نهاد انگلیسی؛ کشت موادمخدر در افغانستان به طور بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است

نهاد تحقیقاتی در انگلیس به نام «آلیس/ Alcid) تحقیقات ماهواره‌ی که از افغانستان کرده، گفته است کشت موادمخدر در این کشور به طور بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است.

این نهاد تصاویر ماهوار‌ه‌ی که از افغانستان گرفته و تجزیه و تحلیل کرده گزارشی روز گذشته (سه‌شنبه، 16 جوزا) ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، در تحقیقات این نهاد آمده است که حکومت سرپرست توانسته 99 درصد کشت تریاک را در ولایت هلمند کاهش دهد.

در گزارش این نهاد آمده است که پیش از این ولایت هلمند مرکز تولید بیش از ۵۰ درصد تریاک افغانستان بود.

این نهاد که خود را «شرکت پیشرو تجزیه و تحلیل جغرافیایی» می‌داند، می‌گوید که تحقیقات و تحلیل‌های جدید این شرکت و یک محقق امور افغانستان به‌نام «دیوید منسفیلد» نشان می‌دهد که کشت تریاک در جنوب افغانستان نسبت به سال گذشته، ۸۰ درصد کاهش یافته است.

این مرکز تحقیقاتی گفته است که این کاهش از زمانی صورت گرفته است که حکومت سرپرست امارت اسلامی کشت تریاک را ممنوع اعلام کرد.

مایک تریس، یک مسئول سابق مبارزه با مواد مخدر در بریتانیا گفته است که «کاهش مستمر کشت تریاک در این مقیاس، تأثیرات بلندمدت و قابل توجه بر الگوهای قاچاق هیروئین و جرایم سازمان‌یافته در سراسر جهان» خواهد داشت.

این نهاد بریتانیایی گفته است که این کاهش در کشت تریاک در کشوری صورت گرفته است که پیش از این بخش بزرگی از هیروئین غیرقانونی جهان را تأمین می‌کرد.

در دودهه‌ی گذشته افغانستان همواره بزرگ‌ترین مرکز تولید و قاچاق مواد مخدر در جهان دانسته شده است.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در ماه قوس سال گذشته‌ی خورشیدی اعلام کرده بود که افغانستان منبع تولید ۸۵ درصد از تریاک در جهان است و آن را یک «چالش بزرگ» دانسته بود.

امارت اسلامی از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، مبارزه با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر را از سیاست‌های اصلی خود اعلام کرده‌ است.

رهبر حکومت در ۱۴ حمل سال گذشته‌ی خورشیدی با صدور فرمانی اعلام کرد که کشت، تولید، خرید و فروش مواد مخدر در افغانستان ممنوع است و با متخلفان براساس «شریعت اسلامی» برخورد خواهد شد.

با این حال، از زمان این فرمان در سرتاسر افغانستان تا کنون صدها جریب زمین کشت مواد مخدر توسط نیروهای امنیتی تخریب شده است.

همچنین برخورد جدی از سوی ارگان‌های امنیتی با قاچاقچیان و فروشندگان مواد مخدر صورت گرفته است.

در تازه ترین رویداد در ولایت هرات، بخش مدیریت مبارزه با موادمخدر این ولایت 122 جریب زمین را از کشت مواد مخدر پاکسازی کردند.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.