به صحنه کشانیدن رویداد تروریستی دانشگاه کابل با اجرای تئاتر در هرات

“تماس بی‌پاسخ” عنوان تئاتری بود که در جمعه هفته گذشته (13 حمل) در جبرئیل هرات راه اندازی و اجرا شد.

این برنامه توسط گروه از جوانان تحت نام “جوانه بیدار” انجام شده است.

تماس بی‌پاسخ؛ این جمله روایت‌گرِ رویداد و فاجعه خونین دانشگاه کابل است که تقریبا هر باشنده افغانستان از آن عقده بر دل دارند و “عنوان تماس بی‌پاسخ” در دل شان آشناست.

همین چند ماه قبل حمله تروریستی به دانشگاه کابل باعث کشته و زخمی شدن ده‌ها دانشجو شد و روایت غم‌انگیزی را ثبت تاریخ کرد.

واکنش‌ها در جهان نسبت به این حادثه بی‌مانند بود.

از هشتگ‌های “جان پدر کجاستی” گرفته تا نوشته‌ها و همایش‌های بزرگی مرتبط با این حادثه؛ در افغانستان عزای ملی اعلام شد و در کشورهای بی‌شماری هم برنامه‌های در غم شریکی با خانواده‌های شهدای این حادثه دایر گردید.

برگزار کنندگان تئاتر تماس بی‌‌پاسخ می‌گویند از دو ماه به این طرف کار نویسندگی و برنامه ریزی‌های این هنرنمایی انجام شده است.

محمد باقر حسینی، کارکردان و نویسنده این برنامه در صحبت با سایت خبری وطن24 گفت: “کار و هدف از اجرای تئاتر تماس بی‌پاسخ به صحنه کشانیدن گوشه‌ای از رخ‌داد تروریستی دانشگاه کابل است.”

حسینی می‌افزاید این برنامه از سوی جوانان به صورت مستقل انجام شده و هرگونه مصارف و هزینه‌های مرتبط با آن هم از سوی خودشان پرداخت شده است.

وی علاوه می‌کند روی ساخت و تاثیر گذاری این برنامه زحمات زیادی صورت گرفته و اصلی ترین هدف هم نشان دادن گوشه‌ای از حادثه غم‌انگیز و دلخراش دانشگاه کابل بوده است.

او در ادامه اضافه می‌کند “تئاتر در جامعه افغانستانی ما از ارزش نسبتا پایینی برخوردار است و میل و رغبت‌ها هم نسبت به این مساله در پایین ترین حد ممکن است.”

وی در اخیر با اشاره به عدم همکاری نهادهای حامی تئاتر و نبود فضا و امکانات برای برگزاری برنامه‌های هرچه بهتر در کشور می‌گوید: “دوست دارم این کارم در اکثر مکان‌های علمی کشور به نمایش گذاشته شود و این روایت غم انگیز به جوانان کشور معرفی شود.”

همچنین اشتراک کنندگان این برنامه که در هفته گذشته اجرا شد می‌گویند “هنرنمایی موفقانه و تاثیرگذاری زیادی در تئاتر تماس بی‌پاسخ دیده می‌شود.”

آنان علاوه می‌کنند با وجود که این برنامه‌ها بدون حمایت کدام نهادی صورت می‌گیرد ولی جوانان به صورت مستقل، زیباترین و خلاقانه‌ترین هنرنمایی‌ها را از خود به نمایش می‌گذارند.

با وجود این شرایط، به گفته اهل تئاتر افغانستان تا کنون در کشور توجهی آنچنانی از سوی دولت به هنر و هنرمندان نشده است.

در هرات هم هنرمندان بارها نسبت به کمبود امکانات و حتی مکان برای اجرای برنامه‌های شان گلایه کردند.

دولت اما بارها وعده همکاری و حمایت از هنرمندان را داده است.

 

 

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.