برای جبران تعطیلات کرونایی در زمستان درس‌های تقویتی به صورت نسبی جریان دارد

مسئولان معارف غور می‌گویند برای جبران باقی مانده درس‌های که در ایام تعطیلی ناشی از کرونا به میان آمد، صنوف تقویتی آموزشی را با همکاری برخی موسسات در این ولایت راه اندازی کرده‌اند.

احمد صابر نوری، رئیس معارف غور به خبرگزاری وطن24 گفت: “بعد از تعطیلات رسمی زمستانی مکاتب، اداره معارف غور جهت جبران درس‌های که در ایام کرونا داده نشد، صنف‌های جبرانی برگزار کرده است.”

به بیان وی این طرح با موافقت وزارت معارف کشور و همکاری بعضی موسسات در برخی مناطق این ولایت عملی شده است.

او می‌گوید در آن مناطقی که دور دست تر و یا ناامن تر است تا کنون این طرح انجام نشده اما تلاش‌ها بر این است که با اعلام آمادگی موسسات کمک کننده در بخش معارف درس و آموزش در آن ساحات شروع شود.

این مناطق عمدتا ولسوالی‌های ساغر، پسابند و دولینه می‌باشند.

نوری می‌افزاید چیزی که در این بخش چالش افزوده مساله کرونا و سردی هوا می‌باشد که با افزایش این دو احتمال تعطیلی مکاتب و صنوف تقویتی دور از انتظار نیست.

وی اضافه می‌کند اگرمکاتب تعطیل شود، طرح بدیل آموزش از راه دور یا برگزاری صنوف با تجمعات اندک راه اندازی خواهد شد.

او آموزش از راه دور و تجمعات اندک را راه‌کاری مناسب جهت پیش برد درس و آموزش می‌داند و می‌گوید این روند در ایام قرنطینه ناشی از کرونا در غور، نتیجه قابل قبول داد.

در این میان چیزی که اکثر دانش آموزان و حتی منابع دولتی در افغانستان از آن راضی نبودند، مساله آموزش از راه دور که از طریق رادیو، تلوزیون و صفحات اجتماعی برای دانش آموزان ارایه می‌شد.

طبق گفته‌ها و آمار صندوق حمایت از کودکان در افغانستان (یونسف) در سال جاری نزدیک به دو ملیون کودک در افغانستان به دلیل شیوع کرونا از درس و آموزش محروم شدند.

غور که هم از ولایت های کوهستانی و هم ناامن افغانستان است به باور فعالان مدنی، کرونا ضربه بالایی به سیستم آموزش و پرورش آن وارد کرد و صدها دانش آموز را وادار به کار شاقه و فاصله گرفتن از درس کرد.

این فعالان می‌گویند همچنین ولایت غور تا کنون در سطح آموزش و پروش با چالش های جدی مواجه است و اکثر کودکان که در مناطق و ولسوالی های ناامن و دور دست زندگی می‌کنند، از نعمت درس و تعلیم درست محروم اند.

همچنین با شروع سردی در اکثر مناطق افغانستان موج دوم کرونا شیوع پیدا کرده و وزارت صحت عامه کشور هم هشداراز تجمعات و رفت و آمدها داده است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.