ایران صلح و امنیت افغانستان را خواهان است/از نشست ایران با اعضای طالبان دولت افغانستان مطلع بود

محمود افخمی رشیدی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ولایت هرات گفت: “کشور ایران منافع خود را در منافع پیرامونی خود می‌بیند و رشد و شکوفایی منطقه میت‌واند مفید برای ایران باشد.”

به بیان وی، امنیت کشورهای پیرامون ایران و به خصوص افغانستان دارای اهمیت زیادی است و به همین منظور، این کشور برای گسترش و شکوفایی افغانستان تلاش‌های زیادی را انجام داده است.

آقای افخمی با تاکید بر حمایت از دولت برحال افغانستان، از تمام تلاش کشورش برای حمایت از این دولت خبر داد.

این دیپلمات جمهموری اسلامی ایران در ولایت هرات با اشاره به مباحث صلح در افغانستان بیان کرد که تماس و گفتگوهای اخیر دولت ایران با اعضای طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده و به هدف کمک رسانی به استقرار صلح در افغانستان شکل گرفته است.

او ابراز امیدواری کرد که این گفته‌ها زمینه ساز روابط هرچه گرمتر بین دولت و ملت‌های افغانستان و ایران شده و دلسردی را برای دشمنان دو کشور به بار آورد.

در همین حال محی‌الدین نوری، معاون و سرپرست اداره ولایت هرات در این محفل با تبریک فرا رسیدن چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، از مهمان نوازی این کشور از مردم افغانستان در زمان جهاد، مقاومت و سازندگی افغانستان ابراز قدردانی نمود.

او یادآور شد که دو کشور ایران و افغانستان دارای روابط مستحکم و بالایی در سطح منطقه هستند و سیاست دولت افغانستان هم همکاری‌های منطقه‌ای در سطوح مختلف است.

وی یکی از این همکاری‌ها را پروژه بندر چابهار عنوان کرد که روابط خوبی را میان سه کشور هند، ایران و افغانستان به بار آورده و باعث رشد و توسعه منطقه هم شده است.

آقای نوری یادآور شد که امنیت منطقه به امنیت افغانستان گره خورده است و تلاش در تامین این امنیت، می‌تواند به آرامش منطقه هم کمک شایانی را برساند.

در همین حال مولوی خداداد صالح، رئیس شورای علمای غرب افغانستان در این همایش، انقلاب اسلامی ایران را تنها مربوط به این کشور ندانست و خاطرنشان کرد که این انقلاب، پیروزی بزرگی برای تمام امت اسلامی بود.

او با اشاره به وحدت و انسجام اسلامی، تصریح کرد اگر امت مسلمان با یکدیگر متحدتر شوند، دشمنان اسلام “هیچ غلطی” را نی‌متوانند بکنند.

آقای صالح همچنین در مورد صلح افغانستان، خواهان این شد تا همگی برای این هدف تلاش کنند و نگذارند که افغانستان به سمت چالش‌های بیشتر برود.

رئیس شورای علمای غرب افغانستان علاوه بر این روابط کشورهای ایران و افغانستان را دارای عمق و وسعت بیشتر عنوان کرد و گفت: “این روابط از سال‌های کهن تا به اکنون ادامه داشته و از بین رفتنی هم نخواهد بود.

گفتنی است که در این همایش ضمن مسئولان دولتی افغانستان، دیپلمات‌های نمایندگی‌های سیاسی مقیم هرات، نمایندگان شورای ولایتی و مجلس، فعالان مدنی، بازرگانان، علمای دینی و تعداد بیشمار دیگری از مردم غرب افغانستان حضور داشتند.

 

آلبوم عکس:

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.