اوج گیری اعتراضات در فرانسه و تشدید خشونت‌ از سوی پولیس

قتل یک نوجوان ۱۷ ساله الجزایری‌تبار با شلیک پلیس فرانسه، یکی از خشن‌ترین و کم‌سابقه‌ترین ناآرامی‌ها در تاریخ معاصر این کشور را در پی داشته که در پنج شب گذشته از التهابش کم نشده است.

اعتراضات در شهرهای مختلف فرانسته ادامه داشته و مقامات فرانسوی از تشدید برخورد با معترضان خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری وطن24 و به نقل از سرویس‌های خبری جهانی، «جرالد دارمانین» وزیر داخله فرانسه امروز یکشنبه اعلام کرد که تاکنون بیش از دو هزار نفر در سراسر این کشور بازداشت شده‌اند.

به گفته وی، تنها دیشب، در جریان پنجمین شب اعتراضات و آشوب در فرانسه، ۷۱۹ نفر بازداشت و ۴۵ نیروی پولیس زخمی شدند.

شب گذشته و به دنبال خاکسپاری این نوجوان، ۴۵ هزار نیرو برای سرکوب معترضان در سراسر فرانسه مستقر شدند؛ روند که چهره وحشت در سراسر اروپا ایجاد کرده است.

بعد از انتشار اخبار و تصاویر قتل نوجوان الجزایری، اعتراضات که ابتدا در حومه پاریس آغاز شد، به شهرهای بزرگ فرانسه کشیده شد و اکنون در حال سرایت به کشورهای دیگر غرب اروپا مثل بلژیک در همسایگی فرانسه است.

خبرگزرای فارس نوشته که «تصاویر منتشر شده از این دور از اعتراضات در فرانسه که به آتش کشیده شدن اماکن عمومی و خصوصی، تخریب موترها و غارت فروشگاه‌ها و در سوی دیگر خشونت حداکثری پولیس با استفاده از تجهیزات ضدشورش شامل گاز اشک‌آور، نارنجک‌های صوتی و موترهای زرهی برای سرکوب معترضان را نشان می‌دهد، چندان با باغی که «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آن دم می‌زد، همخوانی ندارد».

اظهارات بورل در آن زمان با واکنش‌های گسترده بین‌المللی مواجه شد و بسیاری آن را نشان‌دهنده نژادپرستی و انحطاط اخلاقی غرب خواندند.

روند که در حال حاضر در خیابان‌های فرانسته به خوبی قابل لمس است.

 

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.