انتقال 150 میگاوات برق از تاجیکستان به افغانستان

دولت تاجیکستان به جانب افغانستان خبر داده که 150 میگاوات برق این کشور دوباره به سیستم برق رسانی شرکت برشنا وصل می‌شود.

مجتبی هوشمند مشاور پلان شرکت برق افغانستان امروز دوشنبه (15 سنبله) در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد که دولت تاجیکستان آمادگی نشان داده تا روند انتقال برق صادراتی‌اش را به افغانستان به حالت عادی برگرداند.

تاجیکستان گفته که سطح آب در بند برق صادراتی این کشور دوباره به حالت عادی اش برگشته و این کشور آماده است تا 150 میگاوات برق را به گونه کامل به افغانستان انتقال دهد

صادرات برق تاجیکستان به دلیل کاهش سطح آب و کمبودی نیازمندهای داخلی این کشور حدود یک ماه پیش کشور به افغانستان به 50 میگاوات برق کاهش یافت. این مساله افغانستان را با کمبود شدید برق مواجه کرد.

شرکت برشنا بلافاصله اعلام کرد که کمبودی حدود 100 میگاوات برق قطع شده تاجیکستان را با خریداری برق از ازبکستان رفع خواهد کرد؛ اما با آنهم کمبودی برق به صورت کامل رفع نشد.

قطع برق تاجیکستان، واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی در افغانستان به دنبال داشت و بسیاری از کاربران دولت را به بی‌توجه در زمینه تولید برق در داخل کشور متهم کردند.

آقای هوشمند بازهم گفت که ارائه خدمات برق رسانی در کشور با امضای قراردادهای تازه با ازبکستان و ترکمنستان افزایش می‌یابد.

همچنین به گفته او، قرار است با تکمیل شدن فاز دوم پروژه (تی‌ای‌پی) افغانستان سالانه 50 میلیون دالر از بابت ترانزیت برق ترکمنستان به پاکستان، به دست بیاورد.

از سوی دیگر، مصطفی آریا، مشاور شرکت برق کشور می‌گوید که تولید انرژی برق، به خصوص انرژی برق آفتابی، مورد توجه خاص رهبری جدید این شرکت قرار دارد.

به گفته او، هدف شرکت برشنا این است که با فراهم سازی تسهیلات لازم برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی، فرصت‌های تولید انرژی برق در کشور بیشتر گردد.

این در حالی است که حد اقل در دوسال گذشته رئیس جمهور بار بار گفته که برای ساخت بیشتر از 20 بند آب در کشور سرمایه گذاری می‌کند، تا از یک سو آب‌های کشور را مهار کند و از سوی دیگر زمینه تولید برق را در داخل کشور فراهم سازد؛ این برنامه آنطوری که مردم انتظار دارد به پیش نرفته و تا اکنون کماکان در حد حرف باقی مانده است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.