امسال کشاورزان محصولی برای برداشت ندارند

رئیس زراعت ولایت بادغیس از وضعیت بد کشاورزان این ولایت به دلیل خشک‌سالی و کاهش چشم‌گیر محصولات زراعتی این ولایت خبر داده است.

مولوی آخندزاده عبدالحی منیر، رئیس زراعت ولایت بادغیس در صحبت با خبرگزاری وطن24 گفت: «امسال به دلیل خشک سالی در این ولایت نه گندم کشت شده و نه هم محصولات میوه مانند خربزه بدست آمده است».

با این حال، خربزه ولایت بادغیس یکی از بهترین نوع خود در افغانستان است و حتی به ولایت‌های همجوار همچون هرات، فاریاب و غور فرستاده می‌شد.

او عنوان کرد کشاورزان با مشکلات زیادی رو به رو هستند.

وی علاوه کرد ضمن چالش خشک‌سالی، امسال در این ولایت آفت‌های زراعتی زیادی هم بود که محصولات اندک این کشاورزان را تهدید و یا نابود کرده است.

آقای منیر عنوان کرد شرایط خشک‌سالی به‌قدری جدی است که در برخی مناطق این ولایت آب آشامیدنی هم به سختی بدست می‌آید.

در ادامه رئیس زراعت بادغیس می‌گوید این اداره برای کنترول آفت ملخ همکاری با کشاورزان کرده است.

او افزود که ریاست زراعت بادغیس در کنار کنترول آفت ملخ، برخی کود‌های کیمیاوی و همچنین کمک نقدی هم با همکاری موسسات برای کشاورزان انجام داده است.

با این وجود، از سوی اداره محلی این ولایت هم با همکاری موسسات خارجی کمک‌های گسترده‌ای برای خانواده‌های نیازمند این ولایت صورت گرفته است.

این کمک‌ها به دلیل چالش بزرگ اقتصادی و خشک‌سالی صورت گرفته است.

اما کارشناسان اقتصادی عنوان کردند که کمک‌ها تنها بخشی از مشکلات آنان را حل می‌کند و این چالش باید به صورت بنیادی و ریشه‌ای حل گردد.

به باور آنان بادغیس مناطق آبی مناسبی را در دست دارد و با مهار و کنترول آب‌ها در این ولایت می‌توانند معضل خشک سالی را بر طرف کنند.

همچنین کشاورزی در این ولایت به صورت سنتی می‌باشد و 80 درصد کشاورزان به صورت للمی کار می‌کند که در این چند سال به دلیل خشک سالی آسیب جدی به کشاورزان این ولایت وارد شده است.

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.