امریکا متوجه افغانستان نه بلکه متوجه تهدیدات تروریزم باشد

محمداشرف غنی رییس جمهور با اشاره به خروج سربازان امریکایی از افغانستان می‌گوید که ایالات متحده با توجه به تهدید تروریزم، باید نگران باشد که روند خروج سربازنش از افغانستان چی پیامدی برای آن کشور خواهد داشت.

آقای غنی در یک گفتگوی تازه با یک نهاد غیرانتفاعی امریکایی موسوم به (TED) گفته است که طالبان بخشی از مردم افغانستان استند و نمی‌شود که آنها را نادیده گرفت و برعکس طالبان نیز باید بپذیرند که بدون خواست مردم افغانستان نمی‌توانند کاری انجام دهند؛ پس نیاز است که راه حل سیاسی جستجو شود.

وی تاکید کرده است که در چنین ماحولی می‌توان شرایط را برای گفتگوهای مستقیم با طالبان فراهم کرد و این مرحله افغانستان را به سوی روند گفتگوهای صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها می‌برد.

محمداشرف غنی گفته است که با وجود کاهش جنگ‌های شدید؛ رقم قربانیان هنوز هم خیلی بالا است: “میانگین تلفات نظامیان افغان در روز 30 تا 35 است مرگ و میر و تا 70 نیز زخمیان”.

آقای غنی افزوده که روند رهایی زندانیان طالبان از بند حکومت و اسیران حکومتی از قید طالبان به پیش می‌رود و ابراز امیدواری کرد که گفتگوهای مستقیم به زودی آغاز شود.

خروج نظامیان امریکایی از افغانستان

در بخشی از این گفتگوی آنلاین، محمداشرف غنی تایید کرد که رقم سربازان امریکایی در این کشور اکنون به حدود 8600 تن کاهش یافته است.

صدای امریکا نوشت که آقای غنی گفته که نگرانی متوجه افغانستان نه؛ بلکه ایالات متحده با توجه به تهدید تروریزم باید نگران باشد که چی پیامدی روند خروج سربازنش از افغانستان برای آن کشور خواهد داشت.

آقای غنی تاکید کرد که افغانستان هیچ ملاحظه‌ای در مورد تصمیم ایالات متحده در این زمینه ندارد؛ اما افزود: “ساختار حمایت مهم است”.

بر اساس این توافقنامه ایالات متحده باید در جریان 135 روز پس از امضای این سند شمار نیروهای خود را در افغانستان به 8600 نفر کاهش داده و در جریان 14 ماه پس از این توافق، تمام قوای خارجی افغانستان را ترک کنند.

رییس جمهور کشور با اشاره به اینکه نیروهای ویژۀ این کشور در سطح منطقه دومین جایگاه را دارد و قوای هوایی افغان نیز سه برابر شده است، گفته که افغان‌ها توانایی تامین امنیت شان را دارند.

اما آقای غنی هشدار داد که خروج کامل سربازان امریکایی از افغانستان قبل از زمان تعیین‌شده و امضای توافق صلح میان حکومت و طالبان، روی روند گفتگوهای صلح تاثیر خواهد گذاشت.

 

او ابراز امیدواری کرد که روند خروج نیروهای امریکایی افغانستان سیستماتیک باشد؛ نه به گونۀ عجولانه.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.