افزایش ناامنی و تهدیدات؛ فعالان غور این ولایت را ترک می‌کنند

شماری از فعالان در ولایت غور می‌گویند افزایش ناامنی‌ها و بلند رفتن تهدیدات و خودسانسوری باعث شده اکثر خبرنگاران و فعالان مدنی در صدد ترک این ولایت باشند.

به بیان آنان، تعدادی اندکی از فعالان رسانه‌ی – مدنی در این ولایت باقی مانده که با تهدیدات بلند امنیتی روبرو‌اند و سطح فعالیت رسانه‌ها هم تقریبا به صفر رسیده است.

نوراحمد حبیبی، خبرنگار در غور به سایت خبری وطن24 گفت: فعالیت رسانه‌ی و خبری در ولایت غور به پایین‌ترین حد کاهش یافته و این مساله بنابر افزایش بحران ناشی از جنگ و خونریزی در این ولایت افزایش یافته است.

به گفته حبیبی، اوضاع در این ولایت طوری شده که خبرنگاران و فعالان مدنی از ترس تهدیدات بلند امنیتی نتوانند به صورت اساسی نسبت به وقایع واکنش نشان دهند.

او این روند را محصول جنگ و قدرت گرفتن طالبان می‌داند و می‌گوید: “طالبان نمی‌خواهند کسی بر خلاف شان حرف بزند و دولت هم در این بین، هیچ حمایت مناسبی از فعالان رسانه‌ی نمی‌کند.”

از سوی هم عبدالحی تابش، فعال مدنی در ولایت غور می‌گوید: “خیلی‌ها با افزایش دامنه درگیری‌ها و بلند رفتن تهدیدات از سوی طالبان این ولایت را ترک کردند.”

او علاوه می‌کند اکثر کسانی که بنابر افزایش ناامنی غور را ترک کردند در گذشته‌ها از دامن حکومت برای شان زندگی ساختند و در روزهای دشوار اما این ولایت را رها کردند.

در همین حال، کمیته امنیت و مصئونیت خبرنگاران غور این اتفاقات را تائید می‌کند.

غلام ربانی هدفمند مسئول کمیته امنیت خبرنگاران در ولایت غور می‌گوید: بعضی از فعالان رسانه‌ی و مدنی با افزایش گراف ناامنی این ولایت را ترک کردند.

به گفته هدفمند سطح آزادی بیان و فعالیت رسانه‌ها در غور به میزان بلندی کاهش یافته و این مسایل باعث شده خیلی‌ها فکر ترک غور را در سر داشته باشند.

با پیشروی طالبان در اکثر ولایات کشور، زمزمه رفتن از افغانستان در بین بیشتر مردم مشاهده می‌شود.

در ولایت‌های کابل، هرات و بعضی ولایت‌های دیگر کشور، این روند در توزیع هزاران پاسپورت در یک ماه، به وضوح دیده می‌شود.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.