اعتراض شماری از مردم هرات در پی غرق شدن کارجویان افغان در مرز با ایران

شماری از مردم و فعالان مدنی هرات به دلیل کشته و زخمی شدن تعدادی از کارگران افغان در منطقه‌ای مرزی میان ایران و افغانستان، در مقابل کنسولگری این کشور در هرات دست به اعتراض زدند.

این حادثه چند روز قبل در دهنه ذوالفقار در ولسوالی گلران هرات رخ داده بود.

به گزارش خبرگزاری وطن24، شهزاد رسولی، یکی از فعالان مدنی هرات می‌‌‍‌گوید: “کشته شدن این افراد برای ما غیر قابل قبول بود و به همین خاطر دست به اعتراض زدیم.”

او به این باور است که این قضیه می‌بایستی به صورت فوری و عاجل از سوی دولت افغانستان مورد پیگرد قرار بگیرد.

آقای رسولی همچنین افزوده است که دولت ایران در برابر این قضیه باید پاسخگو باشد و عاملان کشته شدن این افراد را شناسایی و محاکمه کند.

در همین حال خداد هوشمند، یکی دیگر از افراد معترض هم می‌‍‌گوید: کشته شدن این افراد در نوار مرزی، باید از طریق ارگان‌های ذی صلاح از جمله وزارت امور خارجه مورد پیگرد قرار بگیرد و دادخواهی مردم افغانستان انجام شود.

وی از ایران هم خواسته است که نسبت به افرادی که وارد این کشور می‌شوند، به صورتی که عرف بین‌المللی و حقوق همسایگی است، برخورد کند.

او همچنین از دولت افغانستان هم خواسته تا هرچه سریعتر تحقیقاتش در این رابطه را انجام دهد و شفافیت لازم را گزارش کند.

گفتنی است این معترضان با شعارهایی مثل “عدالت – عدالت” خواهان احقاق حقوق افراد کشته شده در دهنه ذوالفقار شده بودند.

روز گذشته وحیدقتالی، والی هرات گفته بود شواهد کافی را در اختیار داشته و اسناد موجود را با دولت مرکزی شریک خواهد کرد.

او در یک نشست خبری همراه مُفتش شورای امنیت ملی کشور مطرح کرده بود که در این حادثه ایران را بدون شواهد کافی نمی‌توانند متهم کنند.

حادثه غرق شدن تعدادی از کارجویان افغانستانی در منطقه دهنه ذوالفقار ولسوالی گلران که هم مرز با ایران است، با واکنش‌های متفاوتی همراه بوده است.

شماری این اقدام را مستقیما کار مرزبانان ایرانی دانسته اما از جانبی دولت تاکید بر این دارد که پس از تهیه گزارش نهایی، موضعش را اعلام کند.

وزارت خارجه ایران هم در روزهای نخست این رویداد، این صحبت‌ها را تکذیب کرده بود.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.