از روز جهانی شستن دست‌ها در یکی از مکتب‌های هرات گرامی‌داشت شد

در این محفل شماری از مقام‌های دولتی، نماینده شورای ولایتی، آموزگاران و دانش آموزان هم حضور داشتند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، روح‌الله اذهد، رئیس معارف هرات می‌گوید: هدف تجلیل از این روز ترویج فرهنگ شستن دست‌ها میان دانش آموزان مکتب‌ها بوده تا آنان برای سلامتی خود بیشتر تلاش کنند.

او گفت ریاست معارف هرات مشکلات خود را دارد و باید خود مسئولان مکاتب برای خرید و لوازم بهداشتی در مکتب خود توجه داشته باشند.

آقای اذهد بیان داشت در اکثر مکتب‌ها به ویژه مکاتب ولسوالی‌ها، نبود تشناب‌های استاندارد و آب آشامیدنی یک چالش بزرگ سر راه معارف دانسته می‌شود.

در همین حال دیوید اوگونو، مسئول دفتر یونسف در زون غرب کشور می‌گوید: سالانه نزدیک به “دو میلیون” کودک در سراسر جهان توسط میکروب‌های موجود دست‌ها و عدم توجه به نظافت، جان خود را از دست می‌دهند.

به گفته او، افغانستان هم از این قافله مستثنا نبوده و نظر به آمار وزارت صحت عامه افغانستان، اداره یونسف و مؤسسه دبلیو اچ اُ، سالانه 11 هزار کودک افغان به دلیل عدم شستن دست‌ها از بین می‌روند.

مسئول دفتر یونسف در زون غرب کشور یادآور شد جای بسیار تأسف است که توسط چنین میکروب پیش پا افتاده‌ای، سالانه شماری زیادی از کودکان جان‌ خود را ازدست می‌دهند.

وی بیان داشت این نهاد تلاش می‌کند به همکاری ریاست معارف هرات، فرهنگ دست شستن را با مواد شوینده در مکتب‌ها نهادینه سازد تا شاگردان از هر گونه بیماری‌ در امان باشند.

از سویی هم سید محمد شیرزادی، رئیس اداره حج او قاف هرات می‌گوید: در دین مبین اسلام به بهداشت و حفظ نظافت تأکید زیادی شده و از واجبات مهم دینی برشمرده شده است.

وی بیان داشت نظر به فرموده پیامبر بزرگوار اسلام که برای امت خود توصیه کرده، پیش از غدا و پس از خوردن غذا، دست‌های خود را بشویند تا مریض نشوند.

آقای شیرزادی ادامه داد در خطبه نماز جمعه پیشرو امامان مساجد هم روی شستن دست‌ها برای نماز گزاران صبحت خواهند کرد.

کبیر ایثار، عضو شورای ولایتی هرات هم می‌گوید: ریاست معارف این ولایت نباید به تجلیل از این روز اکتفا کند و باید تشناب‌های معیاری را در مکتب‌های شهر و ولسوالی‌ها بسازد.

به بیان وی، مکاتب ولسوالی‌ها مشکلات‌شان نسبت به مکتب‌های شهر زیادتر بوده و باید معارف هرات در این قسمت توجه جدی داشته باشد.

آقای کبیر از ریاست معارف هرات خواست با همکاری رسانه‌ها تلاش کند تا این فرهنگ مهم را که جزء آموزهای دینی هم بوده، میان دانش آموزان ترویج کند.

گفتنی است نظافت که یکی از ارکان مهم سلامتی برشمرده می‌شود، تا حال کمتر در شیوه آموزشی معارف کشور گنجانیده و به آن تأکید شده است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.