از بناهای تاریخی تحت حاکمیت طالبان نظارت نداریم

مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ غور می‌گویند بنابر بر تسلط طالبان بر ولسوالی‌ها و قطع بودن خطوط ارتباطی، از بناها و آبدات تاریخی دور از مرکز شهر، هیچ‌گونه اطلاعی در دست نیست.

فخرالدین آریاپور، رئیس اطلاعات و فرهنگ غور به سایت خبری وطن24 گفت: با افزایش ناامنی‌ها و تسلط طالبان در اکثر مناطق غور، نظارت و دید بازدید از مکان‌های تاریخی متوقف شده است.

به گفته آریاپور، گرچه تا کنون بناهای تاریخی غور از درگیری‌های بین دولت و طالبان آسیب‌های جدی ندیده اما معلوم نیست در حال حاضر چه اتفاقاتی در مناطق دور از دسترس دولت رخ می‌دهد.

او می‌گوید طبق عکس‌ها و اسناد مردمی رسیده به اطلاعات و فرهنگ نشان می‌دهد منارجام که در منطقه تحت تسلط طالبان موقعیت دارد تا کنون سالم است و انتظار می‌رود طرف‌های جنگ نسبت به حفظ بناهای تاریخی مراعات بهتر از این داشته باشند.

ولایت غور از ولایت‌های باستانی و با قدامت بلند تاریخی در کشور است که حکومت‌های زیادی از جمله سلسله غوری‌ها در آن حاکمیت کرده‌اند.

در این ولایت نزدیک به 350 اثر و یا بنای تاریخی با قدامت چندین صدساله موقعیت دارند.

با افزایش دامنه درگیری‌ها در کشور و پییش‌روی گروه طالبان در اکثر نقاط کشور به شمول غور، وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور هم از مردم خواستند در حفظ بناهای تاریخی تلاش کنند.

این وزارت با نگرانی نسبت به تخریب شدن اکثر آبدات تاریخی در جنگ‌ها، از طرف‌های درگیری خواستار رعایت و حفظ این بناها شده بود.

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.