از این گفتگوها زیاد بوده، تا مردم طرف اصلی نباشند صلح نخواهد شد

در کنار پوشش رسانه‌ها و بررسی دیدگاه‌های کارشناسانۀ مختلف، مردم و نمایندگان آنان هم گفتنی‌های زیادی پیرامون صلح دارند.

به گزارش خبرگزاری وطن 24، حبیب الرحمن پدرام، فردی که مردم هرات او را برای نمایندگی دور جدید پارلمان برگزیده‌اند، می‌گوید: گفتگوهای صلح بین نمایندگان طالبان و امریکا در قطر، پشت درهای بسته صورت می‌گیرد که هرگز مورد قبول مردم نیست.

او که در یک همایش بزرگ صدها نفری با مردم صحبت می‌کرد، اشاره کرد: مذاکراتی که 13 روز جریان داشته باشد و هیچکس از آن چیزی نداند، پایدار نخواهد بود.

آقای پدرام خاطر نشان کرد که چنین گفتگوهایی پیش از این هم وجود داشت اما دوام نیافت، دلیل آن هم دور نگهداشتن مردم از اینگونه مذاکرات بود.

آقای پدرام اضافه می‌کند مذاکراتی که محتوای آن پنهان باشد و دور از چشم و اذهان مردم صورت می‌گیرد، پروژه‌ای موقتی است.

وی صلح را روندی سرنوشت ساز و ملی عنوان کرد و کسانی که قصد دارند مردم از آن بی خبر باشند را سوء استفاده جو از قدرت و منفعت طلب دانست.

منتخب مردم هرات در پارلمان تأکید کرد که مردم دیگر به عقب برنخواهند گشت و کسانی که خلاف این را فکر می‌کنند، باید بدانند که ارتش 300 هزار نفری از بتن ملت برخواسته است.

او با لحنی تند، طرفداران برپایی حکومت موقت را هم مورد انتقاد قرار داد و آنان را کسانی دانست که در تشکیل حکومت کنونی نقش داشتند اما اکنون منافع خود را در آن نمی‌بینند.

آقای پدرام گفت: حکومت موقت در چنین شرایطی به نفع کشور نیست مگر این که مرجع قانونی کشور یعنی پارلمان افغانستان تأئید کند.

گفتگوهای صلح کنونی از سوی بسیاری از آگاهان کشور مورد انتقاد است.

طرف‌های اصلی این گفتگوها تا حال آمریکا و طالبان بوده‌اند و دولت افغانستان هیچ نقشی در آن نداشته است.

تا این جای کار حرف مردم و خواسته‌های آنان نیز در گفتگوهای یادشده، مد نظر نبوده است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.