ارگ؛ برای رهایی زندانیان طالبان شرط گذاشت

ارگ ریاست جمهوری رهایی زندانیان طالبان را مشروط به آغاز گفتگوها و کاهش چشمگیر خشونت دانست.

دفتر رسانه‌ای ریاست جمهوری اخیرا اعلام کرده که ارگ فهرست پیشنهادی زندانیان طالبان را زیر بررسی دارد و این زندانیان طالبان به گونه تدریجی آزاد خواهند شد.

مشاور رییس جمهور در بخش روابط عامه و راهبردی، می‌گوید که رهایی این طالبان مشروط به آغاز گفت‌وگوها میان افغانان و کاهش چشم گیر خشونت‌ها از سوی طالبان است و نیز هیچ زندانی طالبان بدون ضمانت رها نمی‌شود.

وحید عمر، گفت: ” لیست‌های زندانیان طالبان را مرور و ارزیابی می‌کنیم، مسئله رهایی طالبان یک کار یکبارگی نیست که 5هزار زندانی رها شود، زمان گیر است که ما باید تشخیص بکنیم که به کدام جرم بازداشت شده‌اند.”

اما طالبان می‌گویند که اگر 5000 زندانی شامان رها نشوند، اعضای گفت‌وگو کننده طالبان در گفت‌وگو‌ های میان افغانان حاضر نخواهند شد.

در همین حال، کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان و رهایی 5هزار زندانی طالبان، دو بند مهم در توافق نامه صلح میان آمریکا و طالبان بوده اند که تاکنون عملی نشده‌اند و این کار سبب شده است که گفتوگو‌های میان افغانان نیز در زمان از پیش تعیین شده آن برگزار نشود.

بر بنیاد فرمان رییس جمهور غنی قرار بود که بخشی از زندانیان طالبان به روز شنبه از زندان‌های کشور آزاد شوند که این کار انجام نشد.

در حالی که انتظار می‌رفت خشونت‌ها از سوی طالبان کاهش یابند، اما به تازه گی از ولایت غور خبر می‌رسد که در یک حمله طالبان بر یک پاسگاه نیروهای دولتی در ولسوالی شهرک این ولایت 13 تن از نیروهای دولتی جان باخته اند و شش تن دیگر شان زخمی شده‌اند.

ریاست جمهوری فهرست نام های را که در روزهای اخیر از آن‌ها همچون اعضای هیئت گفت‌وگو کننده با طالبان یاد شده است رد می‌کند.

در ادامه می‌گوید که ترکیب هیئت گفت‌وگو کننده با طالبان پس از رای زنی‌ها با احزاب و جریان‌های سیاسی نهایی  خواهد شد.

حکومت افغانستان می‌گوید که قرار است ترکیب هیئت گفت‌وگو کننده با طالبان 15 عضو داشته باشد و تنها دو تن آن نمایندگان حکومت خواهند بود.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.