آگاهان سیاسی: حضور نظامی قدرت‌ها در افغانستان شکست در پی دارد/ ثبات در افغانستان به نفع همه است

آگاهان سیاسی در هرات می‌گویند مقاومت مردم افغانستان علیه شوروی وقت باعث شد روند انحطاط این رژیم آغاز شود و به جمهوریت‌های کوچک و بزرگ تقسیم شود. آنان تاکید می‌کنند که این رویکرد بیگانه‌ستیزی مردم افغانستان بود که باعث شد قدرت‌های اشغالگر در افغانستان به زانو در بیایند.

محمد رفیق شهیر، آگاه سیاسی در گفتگو با خبرگزاری وطن24 می‌گوید که 14 سال استعمار افغانستان از سوی شوروی باعث ویرانی‌های بی‌شماری این مملکت شد و تباهی‌های ناشی از آن برای نسل‌ها بایقی خواهد ماند.

او اضافه می‌کند که قدرت‌های بزرگ و استعمارگر بدون درنظر گرفتن خصلت استعمار ستیزی مردم افغانستان به این سرزمین حمله کردند و علاوه بر عدم دوام نظام آنان، بربادی و ویرانی‌ بی‌شماری نیز به مردم تحمیل کردند.

به بیان آقای شهیر، آمریکا در حادثه 11 سپتمبر بدون درنظر گرفتن عواقب حضور در افغانستان به این کشور آمدند و بعد بیست سال حضور ناکام افغانستان را ترک کردند.

از نظر شهیر، این حضور تبعات بسیار ویرانگری برای مردم افغانستان داشت همانند دیگر تجاوزات که به این سرزمین صورت گرفته است.

این آگاه مسایل سیاسی ادامه می‌دهد که خروج و سقوط دو قدرت بزرگ در بازه کوتاه زمانی این موضوع را خاطر نشان می‌کند که حرکت‌های نظامی و جنگ در افغانستان نتیجه ندارد و مردم افغانستان در مقابل تجاوزگران آرام نمی‌شینند.

وی تاکید کرد که قدرت‌های جهانی برای دوام ثبات در افغانستان و کاهش تنش‌ها تلاش کنند؛ این رویکرد به نفع تمامی کشورها و جریان‌های سیاسی است.

ادامه در گفتگوی صوتی با محمد رفیق شهیر، آگاه مسایل سیاسی در هرات

منبع خبرگزاری وطن
توسط عبدالله اخلاقی
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.