آمریکا فراموش کرده که افغان‌ها نقشه شوروی سابق را به روسیه فعلی تغییر دادند

به گزارش خبرگزاری وطن24، بصیراحمد دانشیار، یکی از کارشناسان سیاسی در هرات می‌گوید: رئیس جمهور آمریکا در نشست خود با نخست وزیر پاکستان به مردم افغانستان اهانت کرد تا حمایت و توجه پاکستان را به خود جلب کند.

روز گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در دیدار با عمران خان نخست وزیر پاکستان گفته بود اگر آمریکا بخواهد می‌تواند افغانستان را در مدت ده روز از روی زمین محو کند اما نمی‌خواست 10 میلیون انسان کشته شوند.

آقای دانشیار یکی از کارشناسان سیاسی هرات یادآور شد رئیس جمهور آمریکا دانش سیاسی و جغرافیایی ندارد و از این موضوع آگاه نیست که افغانستان کمر بزرگترین ابر قدرت‌های جهان را شکسته بود.

این کارشناس سیاسی ادامه داد آقای ترامپ از یاد نبرد که شکست شوروی سابق در افغانستان باعث تغییر نقشه شوروی سابق به روسیه فعلی گردید و افغان‌ها نقش بارزی در تغییر جغرافیای جهان داشتند.

وی بیان داشت حرف‌های رئیس جمهور آمریکا در مورد افغانستان، رنگ و بوی انتخاباتی دارد و می‌خواهد با این گونه صحبت‌ها از شکست‌های ایالات متحده در این کشور به راحتی بگذرد.

آقای دانشیار خاطر نشان کرد: “تمام مشکلات فعلی افغانستان پیامد حضور نیروهای خارجی در این کشور می‌باشد و مردم ما هر روز بخاطر حماقت خارجی‌ها جان‌های شان را از دست می‌دهند.”

در همین حال شکرالله یوسفی، یکی از شهروندان هرات می‌گوید: باید دولت افغانستان در مقابل گفته‌های رئیس جمهور آمریکا سخت‌ترین پاسخ را بدهد تا عبرتی باشد برای دیگران که مرتکب چنین حماقتی نشوند.

وی بیان داشت در قدم نخست دولت افغانستان باید سفیر آمریکا در افغانستان را احضار کرده و از او در مورد صحبت‌های گستاخانه رئیس جمهورش وضاحت بخواهد.

این باشنده هرات تأکید کرد کشورهای زیادی برای نابودی مردم و سرزمین افغانستان آمده بودند اما شکست تلخی را تجربه کرده و سرافکنده این کشور را ترک کردند.

آمریکا نزدیک به 19 سال است که حضور نظامی در افغانستان دارد؛ با این که این کشور و متحدانش به بهانه مبارزه با تروریزم به افغانستان آمده بودند اما هنوز این کشور قربانی این پدیده است.

بسیاری از آگاهان باورمند هستند که آمریکا شکست تلخی در افغانستان خورده و دستاوردی در آن نداشته است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.