آغاز نشست «فرمت مسکو» در مورد افغانستان در روسیه

دور جدید نشست فرمت مسکو در مورد افغانستان امروز صبح (7 میزان/29 سپتامبر) در شهر کازان روسیه آغاز شد.

در این نشست مولوی امرخان متقی، سرپرسات وزارت امور خارجه امارت اسلامی افغانستان در راس هیاتی حضور داشته است.

این نشست در سطح نمایندگان ویژه کشورهای روسیه، ایران، چین، پاکستان و کشورهای آسیای مرکزی(قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان) در مورد افغانستان آغاز به کار کرده است. نمایندگان عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و ترکیه نیز به عنوان ناظر به این نشست دعوت شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، دور جدید نشست فرمت مسکو، برخلاف دور قبل، با حضور نماینده رسمی امارت اسلامی افغانستان آغاز به کار کرد و به همین خاطر، این  نشست از اهمیت بالایی برخوردار است.

تصاور نشان می دهد، با وجود برخی گمانه‌زنی‌ها، هیچ نماینده‌ای از مخالفین امارت اسلامی در نشست فرمت مسکو وجود ندارد.

مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت امورخارجه امارت اسلامی، سخنران آغازین این نشست بوده است.

بر اساس صحبت‌هایی که اسپوتنیک افغانستان از این نشست منتشر کرده، مولوی امیرخان متقی در سخنان خود و در پاسخ به نگرانی‌های امنیتی روسیه و دیگر کشورها تأکید کرده است: امارت اسلامی به گونه اساسی با داعش مقابله کرده است.

وی در عین حال تأکید کرده است: مشکل اساسی افغانستان نسخه‌های پیشنهادی خارجی است و کشورهای خارجی از فرهنگ مردم افغانستان بی خبر می‌باشند.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان نیز در نشست فرمت مسکو گفت که نباید اجازه داد تا کشورهای غربی از مسئولیت (در افغانستان) فرار کنند و مسئولیت خویش را بر دوش کشورهای منطقه بگذارند.

این در حالی است که نماینده ویژه رییس جمهور روسیه برای افغانستان پیش از این در مورد نشست فرمت مسکو گفته بود که در این نشست، نماینده امریکا دعوت نشده است.

به گفته وی، نشست توسعه یافته تروئیکا درباره افغانستان که امریکا نیز شامل آن بود، عملا از بین رفته و گروه چهارجانبه، روسیه، چین، ایران و پاکستان جایگزین آن شده است.

وی افزوده بود که مسکو انتظار دارد در نشست فرمت مسکو، کشورهای منطقه موضع‌شان را درباره ایجاد یک حکومت قومی و سیاسی فراگیر در افغانستان، مبارزه با تروریزم و مواد مخدر ابراز کنند.

مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی روز دوشنبه، 3 میزان با هدف شرکت در نشست فارمت مسکو ابتدا به مسکو سفر کرده و سپس به شهر کازان رفته بود.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.