علمای شیعه و سنی بر ضرورت هوشیاری در برابر فتنه‌انگیزان و مخالفان وحدت مردم افغانستان تاکید کردند

گردهمایی بزرگ علمای شیعه و سنی هم‌زمان با میلاد سراسر نور پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) با محوریت شورای علمای شیعه هرات برگزار شد.

این گردهمایی هم‌زمان با هفته وحدت و اخوت برگزار شد و در آن بر نقش تاثیرگذار علمای دین در تحکیم پایه‌های وحدت تاکید شد.

هم‌چنین از مسئولان امارت اسلامی در هرات به خصوص مقام ولایت، به‌خاطر اقدامات سازنده در راستای تامین امنیت نیز قدردانی به عمل آمد.

به گزارش خبرگزاری وطن24، مولوی عالمیار، از علمای سرشناس و استاد دانشگاه در هرات در این گردهمایی گفت: شیعه و سنی پیرو یک خط و آرمان‌های مشترک اند؛ اهلبیت (ع) مورد تائید مذاهب اسلامی است و همه به خاندان پیامبر گرامی اسلام (ص) احترام دارند و این یکی از مشترکات محکم شیعه و سنی به شمار می‌روند.

او ضمن تبریک ولادت حضرت محمد (ص) و نواده‌ای بزرگوار شان حضرت امام جعفر صادق (ع) تاکید کرد که مسلمانان موظف به اخوت و برادری اند و این تنها مسیری است که باید ثابت قدم در آن پیش رفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی، رئیس شورای علمای شیعه هرات نیز در این محفل گفت که زادروز پیامبر گرامی اسلام(ص) و نواده‌ی بزرگوار شان امام صادق (ع) فرصتی شده برای تجمع برادران دینی و این یک نعمت و توفیق بزرگ الهی است.

«شیعه و سنی یک پیکرند و کسانی که در میان این دو مذهب بزرگ اسلام نفاق می‌اندازند قطعا نوکر یهود و نصاری اند.»

رئیس شورای علمای شیعه هرات خطاب به عالمان دین افزود که مومن نسبت به مومن دیگر مسئولیت دارد و این خطاب رسول مکرم اسلام است که فرمود: «شبیه‌ترینِ به من کسی است که با تمام وجود برادر مومن خود را دوست داشته باشد».

امروز حرف باید فراتر از وحدت باشد؛ ما یکی هستیم و برای هم‌دیگر جان می‌دهیم. هیچ مرجعی شیعه نگفته توهین به مقدسات اهل سنت جایز است و همینطور هیچ عالم اهل سنت چنین چیزی نگفته؛ آن‌هایی که تحت نام عالم دین این کارها را انجام می‌دهند از جمع مسلمانان خارج هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطهری، رئیس شورای علمای شیعه جبرئیل هرات هم نقش علما را در تبیین وحدت عملی در میان جامعه موثر خوانده و افزود که بیداری در برابر فتنه‌ها یکی از مسئولیت‌های اساسی علمای دین در شرایط فعلی است.

مولوی خادمی، مسئول علما و روحانیون استخبارات هرات نیز با اشتراک و سخنرانی در این محفل گفت: «باید دنبال این و آن نرویم و همه در راه پیامبر گرامی اسلام (ص) ثابت قدم حرکت کنیم، در این صورت است که در برابر حرکت‌ها و اعمال مان در پیش‌گاه خداوند سربلند و پاسخ‌گو خواهیم بود».

وی تاکید کرد هفته وحدت است و این را همه قبول دارند که بزرگان دینی منبع وحدت میان شیعه و سنی است پس با الگو قرار دادن آن‌ها در راه اخوت گام‌های مثبت برداریم.

به روایت اهل تسنن پیامبر گرامی اسلام (ص) در دوازدهم ربیع‌الاول و چشم به جهان گشوده است.

در منابع شیعه اما هفدهم ماه ربیع میلاد با سعادت پیامبر اسلام (ص) و نواده‌ی بزرگوار شان رئیس مذهب جعفری امام صادق (ع) گفته شده است.

همه ساله در فضای وحدت و احترام طی برنامه‌های مختلفی این مناسبت مهم در هرات بزرگداشت می‌شود.

 

آلبوم عکس از محفل:

 

منبع خبرگزاری وطن24
توسط عبدالله اخلاقی
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.