سیره عملی پیامبر اسلام (ص) و امام صادق (ع)، بهترین الگو برای جامعه‌ی سالم و انسانی

مشاهده سیره عملی اسوه‌های حسنه از سخنان هر فرد تاثیرگذار در جامعه، نقش بیشتری در زندگی مردم دارد، سیره هر شخصیت بیشتر از سخنش گویای هویت واقعی اوست‌. اگر سخن از زبان شخص بیرون می آید، سیره از مرکز دل آن شخصیت برمی خیزد‌. و سیره عملی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم و خاندان پاکش درتمامی زمینه‌ها بهترین تابلو و الگو برای تاسیس مدینه فاضله و جامعه نمونه اسلامی است.

در این نوشته تلاش شده تا نمونه‌های از رفتارهای پیامبر گرامی اسلام و حضرت امام صادق با خانواده و اجتماع مورد بررسی قرار بگیرد و به عنوان الگویی مناسب برای جامعه‌ای امروزی مورد استفاده قرار بگیرد.

 حضرت پیامبر گرامی اسلام (ص)

در روایتی از امام حسین (ع) آمده که از پدرم در مورد امور رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم در داخل خانه سؤال کردم، فرمودند: وقتی به خانه اش می رفت، اوقاتش را سه قسمت می کرد: یک قسمت برای خدا، و یک قسمت برای خانواده‌اش، و یک قسمت برای خودش، آن گاه قسمت خودش را نیز میان خود و مردم تقسیم می کرد و آن را برای بستگان و بزرگان صحابه (که در منزلش به خدمت او می رسیدند) قرار می داد و ذره ای از امکانات خود را از آنان دریغ نمی نمود (بلکه آن چه امکان داشت در حقشان انجام می داد).

همچنین ابن شهر آشوب در کتاب مناقب، روایت کرده که: “رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم کفش خود را وصله می زد، پوشاک خویش را می دوخت، در منزل را شخصا باز می کرد، گوسفندان و شترها را می دوشید و به هنگام خسته شدن خادمش در دستاس کردن به کمک او می شتافت و آب وضوی شبش را خود تهیه می کرد و در همه کارها به اهل خانه کمک می کرد .”

این روایت‌های کوچک از زندگی پیامبر اسلام با خانواده و اجتماع می‌باشند که نشان می‌دهد حضرت با وجود که به لحاظ سیاسی در آن زمان در منزلت بالایی قرار داشته، در بین مردم و خانواده همانند پایین ترین فرد آن جمع برخورد داشته و به هر کسی یاری و کمک می‌کرده است.

یاری رساندن به دیگران و دست خیر داشتن از جمله صفات نیکو و مهم پیامبر رحمت و مهربانی است که برای امت خود هم توصیه‌های جدی کرده است.

حضرت کمک به فقرا و یاری رساندن به مظلومان را از وظایف اصلی‌اش می‌دانست و در این امر از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کرد.

علما و کارشناسان دینی افغانستان هم در ایام هفته وحدت اسلامی و میلاد النبی می‌گویند که باید با اتکا به سنت پیامبر اسلام (ص) در شرایط بحرانی فعلی کشور مردم افغانستان هم با دست یاری به هم دادن از پس چالش‌ها بگذرند.

امام صادق علیه السلام

در باره امام صادق و جایگاه آن حضرت مالک ابن انس، امام مشهور اهل سنت می فرمایند “بهتر از جعفرابن محمد(ع)هیچ چشمی ندیده، هیچ گوشی نشنیده و درهیچ قلبی خطور نکرده است.”

همچنین به گفته کارشناسان دینی اهل سنت و شیعه، امام صادق علیه السلام در راستای ترویج خداپرستی واسلام‌شناسی تلاش‌های زیادی کرده است. آن حضرت بیش از ۴ هزار نفر شاگرد را آموزش می‌دادند، شاگردانی که هر کدام پیشوایان مذاهبی بزرگی در جهان بوده‌اند.

این شخصیت علمی و انسانی امام صادق نشان دهنده عظمت و جایگاه رفیع آن حضرت است که با این وجود در رفتار نیک با جامعه و خانواده همانند پیامبر (ص) مهربانانه و با عطوفت بوده است.

امروز هفدهم ربیع‌الاول مصادف است با سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام و حضرت امام صادق (ع).

از این روز در نقاط مختلف دنیا به صورت با شکوهی هر ساله بزرگداشت می‌شود.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.