سرمایه گذاری در بخش زراعت برای جایگزن کوکنار در افغانستان ضروری است

اداره بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید که سرمایه‌گذاری پایدار برای کشت جایگزین کوکنار در عرصه زراعت افغانستان ضروری است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، سیگار به نقل از سازمان ملل اعلام کرد، بحران اقتصادی در افغانستان تا زمانی که علل و محرک‌های اصلی بی‌ثباتی اقتصادی مشخص نشود، ادامه خواهد یافت.

این نهاد پیشنهاد کرده که در عرصه معیشت بدیل و بخش زراعت در افغانستان سرمایه‌گذاری پایدار صورت گیرد و با ایجاد فرصت‌های کاری برای زنان، زمینه‌ی مشارکت آنها در بخش اقتصادی افغانستان فراهم شود.

یک سروی که توسط یک سازمان بریتانیایی موسوم به (Alcis) انجام شده، نشان می‌دهد که امسال کشت کوکنار در ولایت هلمند در مقایسه با ۲۰ سال گذشته کاهش یافته است.

این نهاد بر اساس تصاویر ماهواره‌ای نتیجه گیری کرده است که در فصل جاری در کمتر از هزار هکتار از اراضی ولایت هلمند کوکنار کشت شده است.

گزارش می‌گوید: “در واقع، تصاویر باکیفیت گرفته شده نشان می‌دهد که سطح زیر کشت از ۱۲۰ هزار هکتار زمین در ولایت هلمند در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۰۰ هکتار در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است”.

همچنان بر اساس گزارش این اداره، ممنوعیت اعمال‌شده از سوی حکومت بر کشت کوکنار در سال جاری میلادی، میزان تولید تریاک را در افغانستان در مقایسه با سال ۲۰۲۲ به شدت کاهش خواهد داد.

مقامات امارت اسلامی هم بارها از کشورها و جامعه جهانی خواسته اند تا برای کشت جایگزین خشخاش با افغانستان همکاری کنند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.