به جای عرف‌های بیجا و مصارف هنگفت به نیازمندان کمک کردیم

یک زوج جوان در ولایت هرات مصارف عروسی شان را مواد غذایی برای شماری از خانواده‌های فقیر توزیع کرده‌اند.

عزت‌الله صمیم و ملکه افضلی زوج تازه ازدواج کرده، می‌گویند که با ۶۰ هزار افغانی نیازهای اولیه‌ی ۲۰ خانواده‌ی نیازمند را خریداری کرده‌اند. به گفته آنان همچنین در سطح شهر هرات برای شماری از افراد صبحانه پخش کرده‌اند.

عزت‌الله صمیم، در صحبت با خبرگزاری وطن24 می‌گوید: “هدف ما از این کار این بوده که علاوه بر کمک به شماری از خانواده‌های نیازمند، با عرف‌های ناپسند موجود جامعه مبارزه کنیم.”

آقای صمیم می‌گوید عرف‌های ناپسند و مصارف گزاف در عروسی‌ها، تبدیل به یک معضل جدی در جامعه شده و این نیاز به تلاش و فرهنگ‌سازی از سوی نخبگان جامعه دارد.

او می‌گوید “من و همسرم “ملکه افضلی”، تلاش کردیم 60 هزار افغانی مصرف محفل عروسی خود را برای شماری از نیازمندان مواد غذایی توزیع کنیم و از این تصمیم راضی هستیم.”

همچنین ملکه افضلی می‌گوید، در شرایطی که شماری از افراد به‌دلیل فقر جان‌های‌شان را از دست می‌دهند، نوعروس‌ها جهزیه‌ی شان برای تهیه نان به فروش می‌رسانند پس نباید در این شرایط عروسی‌های مجلل گرفته شود.

او تاکید کرد شرایط و اوضاع بد اقتصادی کشور اقتضا می‌کند که دیگر زوج‌های جوان که در صدد ازدواج هستند، از مصارف گزاف پرهیز کنند و تلاش کنند دست نیازمندان را بگیرند.

همچنین عبدالرئوف افضلی، پدر ملکه افضلی می‌گوید که او از تصمیم دختر و دامادش خوشحال شده است.

او در صحبت با خبرگزاری وطن24 می‌گوید که “وقتی شنیدم که داماد و دخترم قصد دارد هزینه‌ی عروسی شان را برای نیازمندان کمک کنند، بی‌نهایت خوشحال شدم و آنان را در عملی شدن این برنامه کمک کردم.”

آقای افضلی تاکید می‌کند که دیگر خانواده‌ها هم تلاش کنند در امر ازدواج فرزندان شان سخت نگیرند و از هزینه‌های سنگین هم جلوگیری کنند.

در افغانستان اغلب مراسم‌های ازدواج پر هزینه و با زرق‌و‌برق برگزار می‌شود. با وجود که در سال‌های گذشته برخی‌ها اقدام به برگزاری مراسم‌های عروسی کم‌هزینه کرده‌اند، اما تاکنون هم مراسم‌های پُرهزینه عروسی همچنان رواج دارد.

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.