برف و سرما در هرات خسارات سنگین روی دست مردم گذاشت

در اثر برفباری و سرمای شدید در منطقه شیدایی هرات صدها گل‌خانه بادرنگ تخریب شده و ساقه‌های محصول در اثر یخ‌زدگی از بین رفته است.

شماری از گل‌خانه‌داران در صحبت با خبرگزاری وطن24 می‌گویند که با وجود تلاش‌های زیاد و فراهم کردن موارد گرمایشی اما ساقه‌های تازه کشت شده در برابر سردی دوام نیاورد و کاملا خشکیدند.

آنان می‌گویند که دست‌کم 80 گل‌خانه بادرنگ به دلیل سنگینی برف تخریب شده و واژگون شده است.

کریم محمدی، گل‌خانه دار در منطقه شیدایی هرات است. او می‌گوید که همراه با خانم و یک پسر و دخترش دو هفته قبل گل‌خانه‌اش را کِشت کرده بود.

«سرمای شدید و برفباری‌های اخیر باعث شد ساقه‌های نازک و تازه از زمین برآمده کاملا بخشکد و حدود 100 هزار افغانی تنها از ناحیه بذر ضرر ببینم.»

وی می‌گوید که همین گل‌خانه‌ها تنها مرجع امید او و صدها تن دیگر است که طی سرمای این چند روز کاملا از بین رفته و برخا هم تخریب شده است.

ظاهر نیز که گل‌خانه‌اش باید تا دو هفته‌ای دیگر به حاصل می‌آمد می‌گوید: «2 لگ افغانی تنها بذر خریدم و امیدوار بودم تا دو هفته آینده محصولات‌ام به چیدن بیاید. وی علاوه می‌کند که سرمای شدید تمام بوته‌های گل‌خانه را خشکانده و هیچ ساقه سالمی باقی نمانده است.

ظاهر اضافه می‌کند که این گل‌خانه را با پول قرض و وام از بانک به این مرحله رسانده بود. «در حال حاضر هیچ توانایی مالی باقی نمانده و نگران کار و پیدا کردن لقمه نانی برای خانه مانده‌ام.»

شیدایی هرات بخش اعظم از تولیدات خیار و یا بادرنگ را به خود اختصاص داده است.

گل‌خانه‌داران این منطقه عمدتا با توانایی مالی پایین دست به این کار زده و عمده‌ای کارها نیز به دوش بانوان است.

رضا، متضرر دیگر می‌گوید که از حکومت می‌خواهد آنان را برای ادامه دادن همکاری کند. هم‌چنین وی از نهادهای امدادرسان داخلی و خارجی می‌خواهند مردم فقیر شیدایی هرات را یاری کنند.

با این حال، مسئولان محلی هرات از پردست‌آوردن بودن تلاش‌های اداره محلی طی چند روز سردی و برفباری خبر می‌دهد.

مولوی نثار احمد الیاس، سخنگوی والی هرات می‌گوید که تیم‌های امدادی به رهبری والی هرات به تمام مناطق سفر کرد و به کشاورزان، مسافران و عموم افراد متضرر کمک کردند.

همه ساله کشاورزان و باغ‌داران هرات با چالش‌های این چنینی مواجه شده‌اند.

سال گذشته نیز در اثر سرماش شدید تولیدات انجیز هرات 80 فیصد کاهش یافت.

 

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.