امضای قرارداد استخراج هفت معدن بزرگ کشور؛ چهار فازِ معدن آهن هرات نیز شامل قرارداد است

قرارداد استخراج هفت معدن کشور با شماری از شرکت‌های داخلی و خارجی به امضا رسید.

مراسم امضای این قرارداد امروز (پنج‌شنبه، ۹ سنبله) با حضور ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئیس‌الوزرا، برگزار شده است.

دفتر آقای برادر با نشر گزارشی از این مراسم گفته است که ارزش مجموعی این قراردادها به شش میلیارد و ۵۵۷ میلیون دالر می‌رسد.

چهار بلاک معدن آهن ولسوالی غوریان ولایت هرات نیز شامل این قراردادها است که با شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی امضا شده است.

در گزارش دفتر ملا برادر آمده است که قرارداد بلاک اول این معدن به شرکت «وطن درخشان» که شرکت سازه‌های صنعتی «آذران» ایران سهامدار آن است، سپرده شده است.

همچنان قرارداد بلاک دوم آن به شرکت «ساحل شرق میانه» که شرکت‌های «دره نور» از افغانستان و «اپیکول» از ترکیه سهامداران آن هستند سپرده شده است.

قرارداد بلاک سوم معدن آهن غوریان هرات به شرکت ملی «شمش» که شرکت‌های «جی‌بی‌ام» و «ای‌دی ریسورسیس» (AD Resources) انگلستان سهامداران آن هستند و قرارداد بلاک چهارم آن به شرکت «باختر فولاد» که شرکت‌های «سپاهان» و «پارسیان» از ایران سهامداران آن هستند، سپرده شده است.

هم‌چنین قرارداد یک بلاک معدن سرب و جست ولسوالی تولک ولایت غور به شرکت «افغان انویست» داده شده است.

قرارداد استخراج معدن «طلای سمتی» ولسوالی چاه‌آب ولایت تخار به شرکت «افغان-چاینا» که شرکت «زرور افغانستان» سهامدار آن است و قرارداد معدن دو‌م مس عینک ولایت لوگر به شرکت خصوصی «توریا» داده شده است.

رشد اقتصادی و فراهم شدن فرصت‌های کاری برای مردم از مزایی آغاز کار استخراج معادن در افغانستان گفته شده است.

از جانبی‌هم، پنج معدن تازه قرارداد شده در ولایت‌های هرات و غور قرار دارند و با آغاز روند استخراج آن‌ها، کار چندین پروژه بزرگ اقتصادی از جمله شاهراه هرات – غور نیز شروع می‌شود.

والی هرات نیز در چند هفتۀ گذشته از آغاز این پروژه‌ها نوید داده بود. او در جلسه‌ امضای این قراردادها هم حضور داشت.

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.