امریکا؛ دایۀ عزیزتر از مادر برای افغانستان

ایالات متحده امریکا با وجود اینکه نزدیک به 10 میلیارد دالر از پول های افغانستان را منجمد کرده اما خود را نگران وضعیت بشری در این کشور می‌داند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز دوشنبه، ۲۹ قوس گفته‌ است که همزمان با رسیدن فصل زمستان، وضعیت بشری در افغانستان وخیم‌تر شده‌است.

وی ابراز نگرانی کرده و می‌گوید که ایالات متحده با ادارات سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای خارجی با هماهنگی کار می‌کنند تا کمک‌های بشری بیش‌تری برای مردم افغانستان جمع‌آوری کنند و زمینه تزریق پول به اقتصاد افغانستان را نیز فراهم سازند.

این در حالی است که تلاش‌های فراوانی برای آزادسازی پول‌های منجمد شده افغانستان شده است اما ایالات متحده می‌گوید قصد آزادسازی پول ها را ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده که کشورش را در صدر کشورهای تمویل‌کنندهٔ کمک‌های بشری برای مردم افغانستان می‌داند می‌افزاید که واشنگتن به تنهایی نمی‌تواند به همه مشکلات بشری در افغانستان رسیدگی کند.

او همچنین گفت که وزارت مالیه امریکا مجوزهای عمومی را صادر کرده‌است که بر اساس آن کشورها می‌توانند کمک‌های بشری را برای مردم افغانستان فراهم کنند.

پرایس،عواملی مثل خشکسالی، جنگ طولانی و اقتصاد وابسته به کمک‌های خارجی افغانستان را دلایل عمده بحران اقتصادی در کشور عنوان کرده و گفته‌است: “نگرانی ما با فرارسیدن زمستان بیشتر می‌شود. ما در مورد رفاه مردم افغانستان نگرانیم”.

با این حال مقامات امارت اسلامی، امریکا را مسئول ایجاد این وضعیت می‌دانند و از ایالات متحده می‌خواهند پول‌های منجمدشده افغانستان را آزاد کند و به تحریم‌ها علیه آنان پایان دهد.

واشنگتن اما بهانه می‌کند که درخواست قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر برای دریافت غرامت از افغانستان، مانع آزاد‌سازی پول‌های بلاک‌شده است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.