امارت اسلامی موفق‌ترین مبارزه با مواد مخدر در تاریخ بشر کرده است

روزنامه انگلیسی تلگراف در گزارشی نوشته است که امارت اسلامی موفق‌ترین مبارزه با مواد مخدر در تاریخ بشر را اجرا کرده که میزان کشت مواد مخدر در افغانستان در حدود 80 درصد کاهش یافته است.

گزارش تلگراف که روز گذشته (یک‌شنبه 11 سرطان) منتشر شده، آمده است: «جنگ امریکا علیه مواد مخدر که به وسیله ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور پیشین آن کشور، در سال ۱۹۷۱ آغاز شد، بیش از نیم قرن ادامه داشت، اما به سختی به تجارت تریاک افغانستان ضربه وارد کرد».

گزارش به نقل از «کارشناسان» افزوده که جامعه جهانی در بیست سال حضور خود در افغانستان نتوانست تولید مواد مخدر این کشور را نابود کند، اما طالبان دوازده ماه پس از صدور فرمان رهبر این گروه برای ممنوعیت کشت خشخاش، «موفق‌ترین تلاش در مبارزه با مواد مخدر در تاریخ» را به اجرا گذاشت.

نویسنده تلگراف در ادامه گزارش خود تاثیر فرمان منع کشت مواد مخدر امارت اسلامی بر مزارع را چشم‌گیر توصیف کرده و نوشته که هشتاد درصد کشت تریاک در این کشور کاهش داشته است.

به نوشته گزارش این روزنامه انگلیسی: «نیروهای مجری طالبان از مزرعه‌ای به مزرعه دیگر می‌روند و محصولات را از بین می‌برند و متخلفان را مجازات می‌کنند».

به نوشته تلگراف: «کشت خشخاش در ولایت هلمند که زمانی حدود چهارپنجم خشخاش افغانستان را تولید می‌کرد و مرکز عملیات نیروهای انگلیسی در این کشور از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ بود، براساس برآوردها، امسال به حدود ۲۵۰۰ جریب زمین کاهش یافته است».

تلگراف افزوده که اکنون کارشناسان نسبت به پیامدهای عمیق و غیرقابل پیش‌بینی در صورت ادامه ممنوعیت کشت خشخاش هشدار می‌دهند – پیامدهایی که به باور نویسنده،«فراتر از مرزهای افغانستان خواهد رسید».

گفته می شود که تولید مواد مخدر در کشورهایی مانند میانمار و مکسیکو می‌تواند برای پر کردن خلای مواد مخدر افغانستان، با انواع تأثیرات همراه بر مسیرهای قاچاق، باندها و زنجیره‌های عرضه، رونق بگیرد.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.