افزایش تلفات زلزله شرق افغانستان به بیش از هزار تن

آمار جان‌باختگان زلزله بامداد چهارشنبه در جنوب – شرق افغانستان به بیش از هزار نفر و تعداد زخمیان این حادثه به 1500 تن رسیده است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، مولوی شرف الدین مسلم، معین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی ظهر چهارشنبه در یک نشست خبری تعداد جانباختگان این زلزله را ۹۲۰ نفر و شمار مجروحان را ۶۱۰ تَن اعلام کرده بود.

آمار که تا امروز پنچ شنبه افزایش داشته و از مرز هزار نفر گذشته است.

رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت پکتیکا بعد از ظهر چهارشنبه به آژانس خبری باختر گفت که تنها در ولسوالی‌های گیان و برمل این ولایت بیش از هزار تن جان باختند و افزون بر هزار و ۵۰۰ نیز مجروح شده‌اند.

مولوی هبت‌الله آخندزاده، رهبری امارت اسلامی در پیامی ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های آسیب دیده از نهادهای بین‌المللی خواست تا به بستگان قربانیان این رویداد طبیعی کمک کنند.

ملا محمد حسن آخوند، رئیس الوزرای حکومت هم با صدور دستور تخصیص صد میلیون افغانی برای رسیدگی به امور زلزله‌زدگان، خواستار انتقال مواد غذایی، البسه و ادویه به محلات زلزله‌زده با استفاده از حمل و نقل هوایی و زمینی شد.

بر همین اساس، وزارت دفاع ملی هم از اعزام ۷ چرخبال حامل تیم‌های امدادی برای انتقال زخمی‌ها به بیمارستان و رسیدگی به آسیب دیدگان زلزله در جنوب افغانستان خبر داد.

از جانبی‌هم قرار است امروز مسئولان بلندپایه از جمله معین وزارت حوادث، وزیر مهاجرین و برخی مقامات دیگر کشور به ولایت خوست سفر کنند تا اوضاع را از نزدیک مشاهده کرده و تدابیر لازم به گفته شان کنند.

نهادهای جهانی و کشورهای همسایه افغانستان هم بعد از وقوع این حادثه پر تلفات اعلام آمادگی کرده و کشورهای ایران، پاکستان و قطر محموله‌های کمکی شان را راهی مناطق خسارت دیده کرده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم اطمینان داده که این نهاد برای کمک به افغانستان با استقرار گروه‌های کمک اولیه و ارسال دارو و مواد غذایی به مناطق آسیب‌دیده کاملا بسیج شده است.

این زمین لرزه در ساعت ۱:۲۴ بامداد در حدود ۴۴ کیلومتری شهر خوست در جنوب شرقی افغانستان و در عمق ۵۱ کیلومتری زمین رخ داده است.

به ‌گفته ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت، قدرت زمین لرزه در ولایت پکتیکا بیش از سایر مناطق بوده ولی گزارش‌ها از وارد شدن خسارت جدی به ولایت خوست و برخی از ولایت‌های همجوار هم حکایت دارد.

 

مرکز اروپایی لرزه‌نگاری مدیترانه (EMSC) در توئیتی آورده است که در حدود ۱۱۹ میلیون نفر در پاکستان، افغانستان و هند در شعاع ۵۰۰ کیلومتری اطراف کانون زلزله آن را احساس کردند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.