از یازدهم سپتامبر چه می‌دانید؟

امروز (11 سپتامبر 2023) است، در چنین روزی در سال 2001 دو هواپیمای مسافربری از سوی گروه القاعده به برج‌های دوقلوی نیویورک مرکز امریکا برخورد کردند.

رویدادی که پای امریکا را در داخل افغانستان باز کرد.

امریکا بعد از رویداد یازدهم سپتامبر سال 2001 به بهانه‌ی مبارزه با تروریزم، مواد مخدر و صلح برای افغانستان به این کشور آمد.

بعد از 20 سال حضور امریکا در افغانستان و طولانی‌ترین جنگ این کشور، بدون دست آورد از این کشور خارج شد.

نه تنها امریکا نتوانست افغانستان را به سمت پیشرفت سوق دهد بلکه ویرانی‌ها و تلفات غیر نظامی در طول بیست سال حضور خود در این کشور باقی گذاشت و خارج شد.

در ابتدایی حمله هوایی امریکا به افغانستان، براساس آمار پایگاه داده «مارک هرولد» بین 3100 تا 3600 غیرنظامی از 7 اکتبر سال 2001 تا 3 ژوئن 2003 میلادی کشته شدند.

براساس داده های دفتر آماری کارگران 980 هزار نیروی آمریکایی بازنشسته از جنگ افغانستان وجود دارند که 507 هزار نفر از این زنان و مردان در هر دو جنگ افغانستان و عراق شرکت کردند.

برپایه این اطلاعات بین ۴۰ تا ۶۰ درصد بازنشستگان جنگ جراحات مغزی داشتند.

در مجموع 2 هزار و 461 نیروی ارتش آمریکا در جنگ افغانستان کشته شدند.

در این میان بیش از 46 هزار غیرنظامی از دو طرف در این جنگ کشته و هزاران نفر مجروح  شدند.

اما همانگونه که اشاره شد طبق داده‌های پروژه هزینه‌های جنگ در دانشگاه براون که هزینه‌های پنهان جنگ‌های پس از ۱۱ سپتامبر را مستند می‌کند، از سال ۲۰۰۱ تا نیمه ماه آوریل 2021، بیش از ۲۴۱ هزار نفر در نتیجه مستقیم جنگ افغانستان کشته شده‌اند که شامل دست‌کم ۷۱ هزار و ۳۴۴ غیرنظامی می‌شود.

براساس آمار سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۱ حدود یک سوم افغان ها از سوء تغذیه رنج می برند که نیمی از این افراد کودکان زیر ۵ سال می باشند.

براساس برآورد سازمان ملل متحد، میزان تلفات انسانی (شامل غیرنظامیان و نظامیان افغانستان) به ۲۴۱ هزار نفر می رسد.

در این بین بیش از ۳ میلیون نفر از مردم افغانستان مجبور به مهاجرت به ایران و یا پاکستان و حتی کشورهای آسیای مرکزی و اروپا شده اند و در عین حال بیش از ۴ میلیون نفر بی خانه شدند.

هزینه مالی که امریکا و متحدانش در افغانستان انجام دادند بیش از 2.3 تریلیون دالر به مصرف رسیده است.

این‌ها تنها آمار کوچکی از سابقه بیست ساله امریکا در افغانستان است.

چیزی که حالا به همه آشکار است امریکا به بهانه حادثه 11 سپتامبر برای مبارزه با تروریزم نیامده بود بلکه برای اهداف شخصی خود پای به این کشور گذاشت.

حضور 20 ساله‌ای که به ضرر افغانستان و منطقه ختم شد.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.