احتمال وقوع طوفان‌های شدید در 16 ولایت کشور

ریاست هواشناسی حکومت اعلام کرده که احتمال وقوع طوفان‌های شدید همراه با گرد و خاک در 16 ولایت افغانستان طی روز‌های آینده وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری وطن24، ریاست هواشناسی امارت اسلامی با نشر خبرنامه‌ای گفته است که امروز و فردا (چهارشنبه، ۱۴ سرطان) احتمال بادهای شدید لحظه‌ای همراه با گرد و خاک در کابل و ولایت‌های هرات فراه، نیمروز، هلمند، قندهار، زابل، غور، بامیان، دایکندی، میدان‌وردک، بلخ، قندوز، پروان، کاپیسا و پنجشیر وجود دارد.

ریاست هواشناسی سرعت باد را ۲۰ الی ۹۰ کیلومتر در ساعت پیش‌بینی کرده است.

پیش از این جاری شدن سیلاب‌ها در برخی از ولایات خسارات هنگفت مالی و جانی را بر مردم وارد کرده است.

حفظ سلامت هنگام طوفان گرد و خاک

ورود گرد و خاک به بخش های بدن مانند ریه، چشم و بینی می تواند باعث بروز بیماری های مختلف شود. اما با بعضی از راهکارهای ساده می توان میزان آسیب این پدیده اب و هوایی را کم کرد.

طوفان شن و گرد و خاک یکی از پدیده های طبیعی غیر قابل پیش بینی است. در اثر این پدیده باد با قدرت زیادی ذره‌های گرد و خاک را همراه خود حمل می کند و این اتفاق باعث می شود طوفان ایجاد شود، دید افقی کاهش پیدا کند و افراد به انواع بیماری و مشکلات تنفسی و بینایی دچار شوند.

افراد سالمندان و کودکان بیشتر در معرض بیماری های تنفسی و آلرژی ها هستند و مبتلایات به بیماری های چشمی، خانم های باردار و مبتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده است باید بیشتر از دیگران مراقب باشند و در این هوای آلوده قرار نگیرند.

کارشناسان به افرادی که در معرض خطر هستند توصیه می کند تا وقتی که شرایط هوا مساعد نشده است از منزل خارج نشوند. همچنین استفاده از پنجره های دو و یا سه جداره، استفاده از عایق های پلیمری کنار پنجره، استفاده از ماسک فیلتر دار، عینک، لباس های پوشیده و کلاه در هنگام خروج از منزل و قرار داشتن در معرض آلودگی از موارد تاثیر گذار در این زمینه است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.