آموزگاران انجیل هرات به تأخیر دو ماهه پرداخت معاش‌شان اعتراض کردند

برخی از این آموزگاران، تجمعی اعتراضی را در مقابل ساختمان ولایت هرات به راه انداخته و از این اداره خواستند به مشکل آنان رسیدگی کند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، عبدالحق کریمی، یکی از آموزگان معترض می‌گوید: از ماه میزان به این طرف، آموزگاران مکاتب ولسوالی انجیل معاش دریافت نکردند در حالی که آموزگاران دیگر نقاط هرات حقوق خود را کامل گرفته‌اند.

وی ادامه داد در همان ماه میزان هم پس از 50 روز تأخیر، معاش آموزگاران ولسوالی انجیل به دست آنان رسیده بود.

این آموزگار معترض افزود: “مشکل اصلی اینجاست که اگر معاش استادان انجیل به همین زودی پرداخت نشود، 20 روز دیگر سال مالی خاتمه می‌یابد و معاش ما تا ماه حمل سال بعد توزیع نخواهد شد.”

بصیراحمد غلامی یکی دیگر از آموزگاران معترض گفته معلمان با مشکلات زیادی روبرو هستند و اگر همین مقدار حقوق ماهوار اندک هم به آنان نرسد، دیگر چیزی برای خوردن ندارند.

به بیان وی، این مشکل سالیان پیش هم تکرار شده و همه ساله آموزگاران درگیر چنین چالش‌هایی هستند.

غلامی هشدار داد اگر معاش آنان تا پایان سال مالی روان به دست‌شان نرسد، دست از کار کشیده و امور اداری مربوط به مکتب‌ها را هم انجام نخواهند داد.

محمدصابر مشعل، رئیس منتخب شورای آموزگاران هرات هم گفته معاش معلمان از جمله بودجه عادی دولت است و حتما باید تا آخر سال روان اجرا می‌شد.

او اشاره کرد حقوق آموزگاران ولسوالی انجیل اگر تا سال بعدی مالی داده نشود، چگونه آنان مصارف پنج ماه از زندگی خود را تأمین کنند.

رئیس منتخب شورای آموزگاران هرات از اداره‌های معارف و مستوفیت هرات خواست تلاش کنند معاش استادان مکتب‌های انجیل در همین سال پرداخت شود.

اما روح‌الله ازهد، رئیس معارف هرات می‌گوید این مشکل مربوط به وزارت مالیه است چرا که هنوز بودجه مورد نیاز وزارت معارف را تحویل نداده است.

او گفت در حال حاضر، روزهای اخیر سال روان مالی است و اداره معارف 100 میلیون افغانی را بابت معاش آموزگاران از وزارت معارف تقاضا کرده بود که تا اکنون تنها 40 میلیون آن به این ولایت رسیده است.

آقای ازهد اشاره کرد که تمام 40 میلیون افغانی به مصرف رسیده و هنوز معارف هرات 65 میلیون افغانی دیگر نیاز دارد تا معاش آموزگاران را به صورت کامل به آنان برساند.

رئیس معارف اشاره کرد که هم اکنون گفتگوها میان وزارت معارف و وزارت مالیه جریان دارد و به محض رسیدن بودجه، وزارت معارف آن را به ریاست‌های معارف ولایت‌ها خواهد فرستاد.

وی یادآور شد که آموزگاران تمامی مناطق هرات معاش خود را دریافت کرده‌اند و تنها معلمان ولسوالی‌های انجیل و چشت شریف به علت تأخیر در رساندن حواله‌های خود و وجود مشکلات در اسناد آنها، حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.

او تأکید کرد که اداره معارف هرات پیگیر موضوع است و به محض رسیدن بودجه، آن را به آموزگاران تحویل خواهد داد.

معارف هرات امسال با پستی و بلندی‌هایی مواجه بود، از جمله توقف چند هفته‌ای تدریس از سوی آموزگاران به دلیل آنچه آنان کمبود معاش خود خوانده بودند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.