رسیدن فصل سرما در غور و خانواده‌های که در معرض بحران اقتصادی اند

شماری از باشندگان و فعالان غور می‌گویند که به دلیل محدودیت‌های جغرافیایی و مسیر‌های دشوار گذار غور به دیگر ولایات افغانستان نیاز است که مسئولان محلی توجه لازم را جهت افزایش مواد خوراکی در بازارهای این ولایت کنند.
عبدالحی تابش، فعال مدنی در غور به خبرگزاری وطن24 گفت: در حال حاضر ولایت غور نسبتا سرد شده و در این میان کمبود مواد غذایی و سرازیر نشدن کمک‌ها باعث وخیم شدن اوضاع اقتصادی برای بعضی خانواده‌ها خواهد شد.
به گفته او اوضاع فعلی غور نورمال است، کارمندان اکثر ریاست‌ها حتی امنیت ملی به وظایف شان خواسته شده و معاشات ماه سنبله آموزگاران هم رسیده است.
وی می‌افزاید مشکل اصلی در غور بحران بیکاری در بین مردم، کمبود مواد غذایی و رسیدن فصل سرما است که در آن خانواده‌های بی‌بضاعت در معرض خطر جدی قرار دارند.
او گفت مسئولان امارت اسلامی تلاش کنند با درک اوضاع فعلی و رسیدن فصل سرما، کنترل بر نرخ مواد غذایی داشته باشند و به علت دشوار گذار بودن راه‌ها به دیگر ولایات ذخیره‌ خانه‌های مواد غذایی را پُر کنند.
آقای تابش بخش اعظم این چالش‌ها را به مسدود شدن سرمایه‌های مردم افغانستان در خارج از کشور نسبت می‌دهد و می‌گوید تا زمانی که سرمایه ملی افغانستان آزاد نشود چرخه‌ی اقتصاد ضعیف خواهد ماند.
ولایت غور در طول بیست سال گذشته نسبتا محروم مانده است.
این ولایت تقریبا در ماه‌های عقرب و قوس هر سال برف می‌گیرد و رفت و آمدها بین اکثر مناطق و مرکز قطع می‌شود.
در سال جاری و به علت کاهش کمک‌های موسسات کمک‌کننده و شماری از بیجاشدگان که در مرکز این ولایت حضور دارند، خطرات جدی این مردم را تهدید می‌کنند.
امین کاوه، از فعالان غور هم در صفحه فیسبوک خود نوشته که یک کیلو گاز۱۰۰ افغانی شده است و شماری زیادی از مردم در نان شب و روز شان گیر مانده‌اند.
او وضعیت اقتصادی مردم این ولایت را اسف‌بار توصیف کرده است.
با این حال، مسئولان محلی این ولایت در صحبت با وطن24 گفته بودند که برای جذب کمک‌ها و فراهم سازی زمینه فعالیت موسسات تلاش خواهند کرد.
مولوی زعیم، رئیس اطلاعات و فرهنگ این ولایت گفته بود که ایجاد سهولت برای مردم وظیفه دولت است و در این رابطه تلاش خواهد شد.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.