“زنان افغان صلح را به قیمت از دست دادن آزادی‌های بنیادی‌شان نمی‌خواهند”

به گزارش خبرگزاری وطن24، شماری از فعالان حقوق زن ضمن دیدار با رئیس یوناما در حوزه غرب افغانستان، نگرانی شانرا از مذاکرات صلح در مسکو ابراز نموده و بی‌توجهی به دست‌آوردها و قربانی‌های چندین ساله زنان افغانستان را در پروسه صلح غیر قابل قبول خواندند.

خانم حسن زاده، در مورد حقوق زنان صحبت کرد و گفت: “مردانیکه در این مذاکرات شرکت نموده‌اند، باید نکات برجسته‌ای را واضح سازند که حقوق زنان به هیچ عنوانی مورد معامله قرار نگیرد، بلکه زنان خواهان تداوم صلح و ثبات پایدار با حفظ ارزش‌های اسلامی در کشور اند.”

معاون والی هرات همچنان گفت: “صلح بدون تأمین حقوق بشر امکان پذیر نیست و زنان افغان صلح را به قیمت از دست دادن آزادی‌های بنیادی‌شان نمی‌خواهند.”

در همین حال بانوان شرکت کننده درین نشست با اشاره به این موضوعات که زنان افغانستان باید در میز مذاکرات صلح حضور فعال می‌داشتند، حاضر اند بخاطر تحقق صلح بها بدهند.
آنان تأکید کردند در مذاکرات صلح بی‌توجهی به دستآوردها و قربانی‌های چندین ساله زنان قابل قبول نیست.

از سویی هم، انتینه گراوی رئیس دفتر یوناما در حوزه غرب ضمن شنیدن نگرانی‌های زنان در مورد پروسه صلح بر حمایت جدی از زنان افغانستان تأکید ورزید و گفت: “جامعه جهانی در تلاش است که دولت افغانستان را به یک ثبات سیاسی و صلح پایدار همکاری نماید.”
خانم گراوی گفتگوهای صلح بدون حضور زنان را فاجعه بار خواند و تأکید کرد که دستآوردهای زنان هرگز به فراموشی سپرده نخواهد شد بلکه این ارزش‌ها حفظ و تقویت خواهد گردید.
هفته گذشته نشست دو روزۀ طالبان و برخی سیاسیون افغان به رهبری حامد کرزی رئیس جمهور سابق در مسکو بخاطر رسیدن به صلح دایمی با تأکید روی خارج شدن همه قوت‌های خارجی از افغانستان و دور ساختن نام‌های رهبران طالبان از لیست سیاه و آزادی زندانیان این گروه پایان یافت.

همچنین توافق شده که به رسمیت شناختن دفتر طالبان در قطر برای پیشرفت مذاکرات ضروری می‌باشد و نشست بعدی گفتگوی بین‌الافغانی در آینده نزدیک در قطر برگزار خواهد شد.
گفتنی است که در این نشست دو زن به نمایندگی از زنان افغانستان شرکت کرده بودند.

فوزیه کوفی، نماینده‌ مردم بدخشان در مجلس نمایندگان و یکی از دو زن اشتراک‌کننده در نشست مسکو می‌گوید که در این نشست حضور زنان از لحاظ کمی اندک بود، اما از لحاظ کیفی مسایل بسیار مهم مربوط به زنان هم از آدرس خود زنان و هم از آدرس مردان مطرح شد.

خانم کوفی می‌افزاید که یک نماینده‌ طالبان موضع این گروه را در مورد حقوق زنان طی ۱۳ ماده در این نشست مطرح کرد که از جمله‌ گفته شد زنان می‌توانند تحصیل و کار کنند، اما نمی‌توانند رییس‌جمهور شوند.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.