گفتگوی تلفونی وزیر خارجه جدید چین با امیر خان متقی و صحبت روی تحکیم روابط

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه حکومت سرپرست، می‌گوید که چین در راستای بهبود روابط دوجانبه و کمک به افغانستان، اطمینان داده است.
به گزارش خبرگزاری وطن24 و نقل از طلوع نیوز، گانگ، وزیر خارجه چین، گفته که بیجینگ از ایجاد ساختار سیاسی فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند.
آقای گانگ در گفت‌وگوی تلیفونی با امیرخان متقی، همچنان گفته است که بیجینگ به دنبال نفوذ در افغانستان نیست و به استقلال و تمامیت ارضی این کشور احترام می‌گذارد.
امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه امارت اسلامی، هم گفته که چین برای بهبود روابط دوجانبه و کمک به افغانستان، اطمینان داده است.
آقای متقی گفت: “تقریبا یک ساعتی تلیفونی صحبت کردیم محور بحث ما این بود که چه گونه با یکدیگر همکاری داشته باشیم چه گونه در افغانستان سرمایه‌گذاری شود چه گونه در افغانستان دیگر هم صلح و ثبات را قایم کنیم. با ایشان به خصوص در حوزه زراعتی بحث مفصلی داشتیم.”
هم‌چنین، ضياء احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: “وزیر امور خارجه کشور به طرف چینی اطمینان داد که حکومت افغانستان برای امنیت و ثبات منطقه تلاش می‌کند و به هیچ گروه و فردی اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه سایر کشورها را نخواهد داد. امیرخان متقی همچنین بر امنیت شهروندان و شرکت‌های چینی در افغانستان تاکید کرد.”
این اولین تماس وزیر جدید خارچه چین با مسئولان افغانستان است.
از زمان روی کار آمدن امارت اسلامی چنین همواره بر گفتگوی بین افغان‌ها و عدم دخالت در امور داخلی افغانستان تاکید کرده است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.