کاهش خشونت‌های حاد علیه زنان در غور

مسئولان ولایت غور از کاهش آمار خشونت‌های حاد علیه زنان و بالا رفتن سطح آگاهی مردم نسبت به حقوق خانم‌ها در این ولایت ابراز خوشبینی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، حلیمه پرستش رئیس امور زنان غور میگوید: “خوشبختانه آمار خشونت‌های حاد مثل لت و کوب شدید و قتل خانم‌ها در ولایت غور سطحش نسبت به سال‌های گذشته پایین آمده است.”

او بیان می‌کند “رجوع خانم‌ها به خاطر خشونت‌های لفظی مانند ممانعت از رفتن به مکتب، خانه اقوام، کار و… به ریاست امور زنان افزایش پیدا کرده است.”

وی همه اینها را ناشی از اطلاع یابی زنان از حقوقی که دارند، می‌داند.

همچنان رئیس امور زنان می‌گوید در بررسی کلی از تمام نقاط غور نشان می‌دهد اکثرا مرکز شهر و بعضی ولسوالی‌ها مانند لعل و سرجنگل و دولتیار دارای زنان فعال بیشتری می‌باشند.

همچنان زرمینه کشتیار مدیر اجرا و پیگیری وقایع خشونت علیه زنان غور می‌گوید: “خشونت‌های حاد علیه زنان در ولایت غور نسبت به سال‌های گذشته کاهش برجسته ای پیدا کرده است.”

به گفته او در سال‌های گذشته موارد خشونت‌های حاد تا نیم سال اول به 24 مورد یا بیشتر از آن می رسید ولی امسال این آمار کاهش قابل توجهی داشته است.

به بیان وی ارقام به ثبت رسیده خشونت علیه زنان در سه ماه آخر سال 98 و سه ماه اول سال 99 در مجموع به 92 قضیه می‌رسد که از این میان 66 مورد آن مربوط به سال گذشته و 26 مورد آن مربوط سال روان است.

وی میگوید از میان این 92 قضیه خشونت 8 مورد آن خشونت‌های حاد و موارد باقی مانده خشونت‌های کوچک مانند عدم پرداخت مهر خانم‌ها، ندادن نفقه و ادعای لت و کوب به شمار می‌رود.

فرهنگی بودن مردم غور و پایبندی به سنت‌های قدیمی رواج بالایی در بین مردم این ولایت دارد.

برخی پایبندی مردم به این سنت‌ها را مانع اصلی در برابر پیشرفت زنان دانسته و از دولت می‌خواهند در راستای آگاهی دهی و تشویق مردم به رعایت حقوق زنان تلاش کند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.