چهار ساحه افغانستان به عنوان پارک ملی و مناطق حفاظت شده تصویب شد

چهار ساحه از سوی اداره ملی حفاظت از محیط زیست در افغانستان به عنوان مناطق حفاظت شده و پارک ملی اعلام شد.

اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان همزمان با روز جهانی حفاظت از محیط زیست، جنگلات ولایت نورستان در شرق، دشت ناور غزنی در جنوب، ولسوالی امام صاحب قندوز در شمال و ولسوالی درقد ولایت تخار در شمالشرق این کشور را به عنوان مناطق حفاظت شده اعلام کرد.

اسناد این چهار ساحه جدید حفاظت شده و پارک ملی، از سوی شاه زمان میوندی، رئیس اداره ملی حفاظت از محیط زیست و با حضورداشت محمداشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور به امضا رسید.

مناطق یاد شده دارای جنگل‌های انبوه و “مناظر بی‌نظیر” طبیعی، محل زیست حیوانات و پرندگان و نباتات کمیاب است.

به همین دلیل به گفته مسئولان در اداره حفاظت از محیط زیست افغانستان، پس از انجام بررسی‌های محیط زیستی توسط متخصصان داخلی و خارجی، این مناطق به عنوان ساحات حفاظت شده و زیستگاه حیات وحش انتخاب شده‌اند.

بر اساس این تصمیم، جنگلات ولایت نورستان به عنوان پارک ملی و ذخیرگاه حیات وحش، دشت ناور ولسوالی غزنی زیستگاه پرندگان مهاجر آبی، جزیره درقد ولایت تخار به عنوان ذخیرگاه حیات وحش و زیستگاه پرندگان مهاجر و جنگلات ولسوالی امام صاحب ولایت قندز به عنوان ذخیرگاه نباتات انتخاب شده‌اند.

جزیره درقد ولایت تخار به عنوان ذخیرگاه حیات وحش و زیستگاه پرندگان مهاجر و جنگلات اعلام شده است.

جلال‌الدین ناصر، رئیس منابع طبیعی اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‌گوید در انتخاب این مناطق قانون محیط زیست و معیارهای اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست در نظر گرفته شده است.

او گفت که قرار است برای هر یک از ساحات یاد شده برنامه‌های مشخص حفاظتی به اجرا گذاشته شود و محیط بهتر برای حیات وحش نیز فراهم شود.

رئیس منابع طبیعی اداره ملی حفاظت از محیط زیست در ادامه افزود که به همین دلیل قرار است در پنج سال آینده برای بهبود محیط زیست ۳۰ میلیون دالر/دلار آمریکایی به مصرف برسد.

اداره ملی حفاظت از محیط زیست پیش از این نیز بند امیر و دره شاه‌فولادی در ولایت بامیان، واخان در بدخشان و کول حشمت‌خان در کابل را به عنوان مناطق حفاظت شده در این کشور اعلام کرده بود.

مناطق حفاظت شده افغانستان که شماری از آنها به نام شگارگاه پادشاهان افغانستان معروف هستند، از مناطق دیدنی این کشور اند.

این مناطق اکنون به دلیل عدم توانمندی لازم دولت افغانستان در حفاظت کامل از آنها و آشنا نبودن مردم به اهمیت اقتصادی و زیست محیطی آنها در شرایط مطلوبی قرار ندارند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.